SN Brussels denkt aan winst dit jaar

De Belgische luchtvaartmaatschappij SN Brussels Airlines, opvolger van het failliete Sabena, hoopt over dit jaar een winst van 5 miljoen euro te kunnen boeken. Dat hebben bestuursvoorzitter Rob Kuijpers en directeur Peter Davies gisteren gezegd op de eerste `verjaardag' van de luchtvaartmaatschappij.

Over 2002 werd volgens Kuijpers een netto verlies van 35 miljoen geleden. Daar komt nog 65 miljoen euro aan buitengewone lasten bovenop, vooral door de opstartkosten na het bankroet van Sabena. De bezettingsgraad van SNBA bedroeg vorig jaar 49,5 procent. Volgens Kuijpers wordt winst geboekt bij een bezettingsgraad van 55 tot 60 procent.

Kuijpers noemde het tegenover Belgische media ,,geen toeval'' dat de resultaten zich in 2003 sterk zullen verbeteren. Andere luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, wagen zich onder de huidige onzekere omstandigheden niet aan voorspellingen. Kuijpers wees gisteren op de winstgevende vluchten naar Afrika die pas in mei vorig jaar van start gingen. Voorts draaien de commerciële activiteiten van SNBA in het buitenland pas sinds oktober op volle toeren. De samenwerking met concurrent Virgin Express, een lagekostenmaatschappij, wordt geheel gestopt.

Kuijpers gaf gisteren aan dat SNBA geen vers kapitaal nodig heeft. ,,Van het startkapitaal [van 137 miljoen euro] is nog 110 miljoen euro over. SNBA wil dit jaar het aantal Europese bestemmingen met vijf uitbreiden tot 43.

Kuijpers bevestigde opnieuw dat SNBA niet van plan is zich aan te sluiten bij een van de drie grote wereldallianties. Wel heeft SNBA belangrijke overeenkomsten voor code-sharing met onder meer British Airways, American Airlines en Iberia, alle drie lid van de OneWorld-alliantie.

SNBA ziet zich vooral als een carrier die Brussel met de rest van Europa moet verbinden, terwijl ook Afrika van groot belang blijft. De zakenreiziger is voor SNBA een belangrijke doelgroep. Volgens sommige deskundigen zal het onder de huidige economische omstandigheden moeilijk zijn meer van zulke meer betalende passagiers te trekken.

Volgens internationaal onderzoek is SNBA de op één na meest punctuele carriers met 92,7 procent van de vluchten die op tijd aankomen en vertrekken, tegen een gemiddelde van 79 procent in Europa.