Ondernemers in Duitsland vrezen wraak

Duitse ondernemers vrezen dat de Duits-Amerikaanse animositeit over oorlog in Irak zal uitmonden in economische sancties of een Amerikaanse boycot van Made in Germany.

Duitse ondernemers maken zich zorgen over Amerikaanse repercussies als gevolg van het Duitse verzet tegen een oorlog in Irak, hoewel er nog vrijwel geen voorbeelden zijn van transacties die op politieke motieven zijn gestrand. Met een advertentie in The New York Times en een zware handelsmissie wil het Duitse bedrijfsleven voorkomen dat ontluikende anti-Duitse sentimenten daadwerkelijk geld gaan kosten.

De vrees is aangewakkerd door oproepen van, hoofdzakelijk Republikeinse, leden van het Amerikaanse Congres om Frankrijk en Duitsland met economische strafmaatregelen te berispen voor het verzet tegen een door de VS geleide militaire expeditie tegen Saddam Hussein. Het Amerikaanse leger zou een deel van zijn troepen uit Duitsland moeten terugtrekken, Franse wijn en Frans mineraalwater zouden onder het mom van gezondheidsrisico's de toegang tot de Amerikaanse markt ontzegd moeten worden.

Vooralsnog zijn het vooral de woordvoerders van het georganiseerde Duitse bedrijfsleven die wijzen op de economische risico's van de Amerikaans-Duitse twist over Irak. Zo zei Martin Kannegiesser van de werkgeverskoepel in de metaalindustrie: ,,Amerikaanse consumenten zullen op een goed moment emotioneel handelen – daar wordt wel voor gezorgd.'' Volgens Kannegiesser lopen producenten van consumptiegoederen het meeste risico. Anton Börner van het verbond van Duitse exporteurs BGA: ,,We vrezen dat de stemming zal omslaan, ze wordt met de dag slechter. Duitse producten kunnen dan een negatief imago krijgen.''

Börner becijferde alvast dat een daling van 10 procent van de Duitse export naar de VS Duitsland 0,33 procentpunt economische groei zou kosten. De 3.000 Duitse ondernemingen die in de VS actief zijn, exporteerden vorig jaar voor 67,8 miljard euro goederen en diensten. De VS zijn daarmee voor Duitsland de op een na belangrijkste handelspartner, na Frankrijk.

Een aantal bedrijven geeft toe de `dreigementen' van Capitol Hill met enige benauwdheid gade te slaan. ,,We nemen de eerste signalen zeer serieus'', aldus een woordvoerder van Schott, producent van glasproducten voor industriële toepassingen. Ook de lenzenspecialist Carl-Zeiss waarschuwde in Der Tagesspiegel dat sancties desastreuze gevolgen kunnen hebben. Wendelin von Boch, bestuursvoorzitter van keramiekproducent Villeroy und Boch, onderstreepte dat zijn bedrijf eenvijfde van de omzet in de Verenigde Staten boekt. Woordvoerders van elektronicagigant Siemens en het Frans-Duitse Aventis lieten weten geen gevolgen van de politieke animositeit te vrezen. Ook de Duitse autofabrikanten DaimlerChrysler, Volkswagen en BMW volgen de gebeurtenissen nauwlettend. Ze hebben nog geen repercussies ondervonden. Wel heeft DaimlerChrysler een paar weken geleden al een verklaring uitgegeven waarin het belang de Duits-Amerikaanse vriendschap wordt onderstreept.

De Duits-Amerikaanse vriendschapsvereniging Atlantische Brücke – waarvan ook een aantal prominente Duitse ondernemers lid is – wil zondag voor 140.000 dollar een paginagrote advertentie in The New York Times kopen waarin de Duits-Amerikaanse vriendschap wordt bezongen. Een vijftig man sterke delegatie van het Duitse bedrijfsleven wil in mei naar de VS reizen.

Een onderzoek onder dochterbedrijven van 415 Duitse ondernemingen in de Verenigde Staten zou, aldus het Duitse Handelsblatt, de bezorgdheid van Duitse ondernemingen in de VS onderstrepen. Het onderzoek, uitgevoerd door adviesbureau Droege & Comp. in opdracht van de Duits-Amerikaanse Kamer van Koophandel in New York, zou vanmiddag in de VS gepubliceerd worden. Een woordvoerder van Droege in Hamburg wilde vanochtend niet op de publicatie vooruitlopen.