Philips/Sony

Na twaalf jaar zou Philips in de Benelux marktleider zijn geworden in de consumenten elektronicamarkt. Al die tijd moest het Sony voor zich dulden (NRC Handelsblad, 24 januari).In het desbetreffende artikel wordt gesproken van marktaandelen van 19,3 procent voor Philips en van 19,1 procent voor Sony. Philips heeft hier de cijfers gebruikt van de CAV-markt (consumer, audio, video), bijvoorbeeld zonder Digital Foto, zonder Car Navigatie en zonder LCD TV. En juist die cijfers zijn erg belangrijk, vooral Digital Foto, dat in iedere elektronicazaak te koop is. Dat Philips deze producten niet allemaal verkoopt, betekent niet dat we ze niet moeten meten. En ze worden wel degelijk gemeten. Deze vergeten productgroepen zijn belangrijk omdat zij voor een groeiende markt zorgen.

Verder is uitgegaan van de verkoopcijfers van de maanden september en oktober, terwijl de markt iedere twee maanden wordt gemeten en cumulatief wordt doorberekend.

Zou men het cumulatief bekijken, dus van januari tot oktober, dan is Sony groter (ook zonder Digital Foto). Met Digital Foto is Sony zeker groter (Sony 20 procent, Philips 17 procent).

Dat Philips in de Europese markt als geheel al jaren marktleider is berust eveneens op een misverstand. Sony is al jaren duidelijk nummer 1 in deze markt in Europa, zelfs zonder de belangrijke productgroep Digital Foto. Sony heeft een marktaandeel van 19, Philips 13, JVC 6 procent.