Grote merken stuwen winst van Unilever

Door kostenbesparingen en forse afzetgroei van grote merken als Omo (waspoeder), Ola (ijs) en Dove (zeep) is de nettowinst van Unilever afgelopen jaar met 16 procent gestegen tot 2,1 miljard euro.

De verkopen van de vierhonderd grootste merken waarop Unilever zich concentreert, goed voor zo'n 90 procent van de omzet, namen toe met 5,4 procent. Dat heeft het Nederlands-Britse concern vanochtend bekendgemaakt. De omzet daalde met 7 procent tot 48,8 miljard euro. Zonder valuta-effecten als de lagere dollarkoers mee te rekenen bleef de omzet gelijk op 52 miljard euro. De winst per aandeel steeg met 18 procent tot 2,14 euro.

Beleggers reageerden positief op de cijfers. Het aandeel steeg vanochtend bijna 3 procent tot 51,25 euro en was een van de weinige stijgers op een sombere beurs.

Unilever heeft door de focus op grote merken zijn reclamebudget met 1,2 procentpunt opgevoerd. Met een budget van 188 miljoen euro was Unilever vorig jaar in Nederland de grootste adverteerder. Vooral de verzorgingsdivisie boekte een flinke groei in Nederland. De verkoop van het merk Dove steeg, mede door een nieuwe serie haarverzorgingsmiddelen, met liefst 23 procent. De omzet van het shampoomerk Andrélon steeg met 7 procent, die van Rexona (deodorant) met 11 procent.

Ook de voedingstak presteerde goed in Nederland. De omzet van Knorr steeg 10 procent, van Cup-a-Soup 18 procent. De sterkste groeier was het olijfoliemerk Bertolli met een plus van 45 procent. De omzetgroei in Nederland was met 7,2 procent hoger dan in de rest van de wereld.

De Verenigde Staten was voor Unilever de zwakste regio, met een autonome groei van de omzet met 1 procent. Wel steeg de brutowinstmarge (`winst zonder bijzondere posten, rente en afschrijving op goodwill' als percentage van de omzet) in de VS verder tot 17,2 procent, ver boven het concerngemiddelde van 14,9 procent. De merken die er het hardst groeiden waren Knorr en Slim-Fast (dieetvoeding). In Afrika en het Midden-Oosten steeg de autonome omzet 7 procent, in Azië 5 procent en in Latijns-Amerika 12 procent.

Voor dit jaar denkt Unilever dat de afzet van de grote merken opnieuw 5 tot 6 procent kan groeien. Bij Unilever werken wereldwijd 258.000 mensen, 21.000 minder dan in 2001.