Commerciële radio gekozen op profiel

Kennis en ervaring zijn van belang om kans te maken om de komende jaren een commerciële radiozender in de lucht te brengen of te houden. Dat blijkt uit een regeling die de staatssecretarissen Wijn (Economische Zaken) en Van Leeuwen (Cultuur) woensdag naar de Tweede Kamer hebben verzonden.

Per 1 juni van dit jaar is er ruimte voor negen landelijke commerciële zenders op de FM-band, terwijl ons land nu nog zeven van dergelijke stations kent. Ook de bestaande zenders moeten met een bieding komen om vanaf die datum acht jaar te kunnen uitzenden. Vijf van de negen zenders moeten voldoen aan een `profiel' en vier zijn volledig vrij in wat voor programma's ze gaan uitzenden. De regeling moet een einde maken aan jaren van politiek gesteggel en rechtszaken van radiozenders tegen het Rijk. Zo was het aanvankelijk de bedoeling dat de radiofrequenties geveild zouden worden, maar de Tweede Kamer wilde een vergelijkende toets. Nu kunnen de gegadigden een plan indienen. Degene die het best voldoet aan het `profiel' van een van de vijf `profielzenders' maakt het meeste kans. Als kandidaten gelijk eindigen geeft een financieel bod de doorslag.