Zoekmachine Google merk van het jaar

Google, de zoekmachine op internet, is door marketingmensen uitgeroepen tot merk van het jaar 2002. De eenvoudige website – een bijna blanco pagina met alleen een zoekbalk – is geëindigd vóór topmerken als Coca-Cola en Starbucks.

Dit zegt Interbrand, het belangrijkste merkenbureau van Groot-Brittannië, na een enquête onder 1.315 marketingmanagers en - studenten in 72 landen. Van de ondervraagden stemde 15 procent voor Google. Daarna volgen computerfabrikant Apple, frisdrankconcern Coca-Cola, koffiewinkelketen Starbucks en meubelketen Ikea met respectievelijk 14, 12, 11 en 10 procent van de stemmen.

,,Google – opgericht door een paar techneuten – is zo aardig om zijn high-tech interieur te verbergen voor het publiek en geeft ons niets anders dan een vriendelijke, eenvoudig te gebruiken, heldere buitenkant'', aldus Robin Rusch van Interbrand. In het Engels is `to google' inmiddels synoniem geworden voor `zoeken op internet'. En ook in het Nederlands begint het werkwoord `googelen' – op z'n Engels uitgesproken – ingeburgerd te raken. Volgens Rusch biedt Google ook een ,,kroniek van onze eigen obsessies''. Zo was in januari `search job' een van de meest gebruikte zoektermen.

Apple is met een wereldwijd marktaandeel van 3 procent een kleine speler op de computermarkt. Maar volgens Rusch weet Apple toch op te vallen door zich tegenover megaconcern Microsoft voortdurend te positioneren ,,als David tegen Goliath''.