Topwinst Renault Peugeot stabiel

Het Franse autoconcern Renault heeft vorig jaar een recordwinst behaald terwijl de omzet vrijwel gelijk bleef. Het Franse autoconcern PSA Peugeot Citroen stabiliseerde zijn winst, hoewel de omzet van het concern steeg.

Dat hebben de twee Franse autoconcerns gisteren respectievelijk vandaag bekendgemaakt.

Renault behaalde in 2002 een nettowinst van 1,96 miljard euro. Dat is een stijging van 86,1 procent ten opzichte van 2001, vooral dankzij de groeiende winstgevendheid van het Japanse autoconcern Nissan.

Renault heeft in Nissan een controlerend belang van 44,4 procent. Ondanks een volgens Renault minder krachtige wereldmarkt, met name in Europa, bleef de omzet van Renault vrijwel stabiel op 36,3 miljard euro, waarin de omzet van Nissan naar rato van Renaults aandelenbelang is verwerkt.

PSA Peugeot Citroen, na DaimlerChrysler de grootste autofabrikant van Europa, stabiliseerde zijn nettowinst in 2002 op 1,6 miljard euro. De omzet nam wereldwijd toe met 5,4 procent tot 54,4 miljard euro.

Renault Nissan verkocht in 2002 wereldwijd 5,1 miljoen auto's, dat is een stijging van 2,9 procent ten opzichte van 2001. Renault verkocht wereldwijd 2,4 miljoen auto's, 2,6 procent minder dan in 2001, en Nissan verkocht wereldwijd 2,7 miljoen auto's, een stijging van 6 procent.

In Europa verkocht Renault bijna 2 procent en Nissan bijna 5 procent minder auto`s. Maar in zowel Noord-Amerika als Japan verkocht Nissan op beide markten met 5,8 procent, terwijl Renault het in Noord-Amerika slecht deed en daar 13,1 procent minder auto's verkocht (in Japan verkoopt Renault geen eigen merken).

De operationele winst van Renault was vorig jaar 1,2 miljard euro. De winst per aandeel verbeterde sterk en kwam uit op 7,53 euro tegenover nog 4,38 euro in het jaar daarvoor. De werkgelegenheid van Renault daalde met ongeveer 8.000 tot 132.351 man.

Bij PSA Peugeot Citroen steeg de winst per aandeel met 3,6 procent tot 6,65 euro. De werkgelegenheid nam toe met 6.100 tot 198.600 man in 2002. Buiten Europa steeg de verkoop met 21 procent tot 710.500 auto's, waarmee deze markt nu voor het eerst iets meer dan een vijfde van de totale verkoop van Peugeot beslaat: 3,3 miljoen auto`s. Dat moeten er 4 miljoen worden in 2006.