`Meer ruimte trucks'

Het Europees Parlement heeft vanmiddag een akkoord van de EU-lidstaten over transitoverkeer van vrachtauto's door Oostenrijk verworpen. Volgens een ruime meerderheid van het Europarlement krijgt Oostenrijk teveel mogelijkheden om het vrachtverkeer via het systeem van `ecopunten' te beperken. De Nederlandse verkeersminister De Boer (LPF) stemde eind vorig jaar tegen het akkoord.

Het Europarlement wil dat `schone' vrachtauto's, met zogenoemde euro-3- en euro-4-motoren, vrije doortocht krijgen. Voor vrachtauto's die veel schadelijke stoffen uitstoten mogen wel quota worden vastgesteld. De meest vervuilende auto's mag vanaf 2005 doorgang worden geweigerd. Verder oordeelt het Europarlement dat het ecopunten-systeem niet in heel Oostenrijk mag worden toegepast, maar alleen op doorgangsroutes door de Alpen en in nog enkele kwetsbare gebieden.

Nederlandse transporteurs hebben relatief veel geïnvesteerd in 'schone' trucks. Zij vonden de Oostenrijkse eisen in strijd met het vrije verkeer van goederen. ,,De uitspraak van het Europarlement is daarom heel belangrijk voor de Nederlandse transportsector'', aldus CDA-Europarlementarier K. Peijs (lid van de Transportcommissie). Volgens VVD'er H. Vermeer wordt het ,,hoog tijd'' dat Oostenrijk naast de voordelen van het EU-lidmaatschap ook nadelen als meer vrachtverkeer leert ervaren.