Het hart van de Rotterdamse haven

Gekozen tot havenman van het jaar 2002, directeur-eigenaar van het in containeroverslag gespecialiseerde havenbedrijf Morcon, lid van de Marine Club (280 mensen die regelmatig bijeenkomen en beroepsmatig allemaal direct of indirect met de haven verbonden zijn), bestuurslid van Deltalinqs (vereniging van havenwerkgevers) en sinds kort gepromoveerd van penningmeester tot voorzitter van de Rotterdam Port Promotion Council (RPCC), een belangenorganisatie voor de Rotterdamse haven. De hoeveelheid activiteiten maakt al duidelijk dat Hans Vervat (54) geen onbekende is in de Rotterdamse haven, waar hij al op 24-jarige leeftijd met argusogen werd bekeken toen hij zijn studie in de sociologie en rechten in Leiden opgaf om leiding te gaan geven aan een havenbedrijf. Een buitenbeentje, oordeelde de gevestigde havenorde al snel over Vervat, telg uit een familie van ondernemers die aanvankelijk zijdelings bij de haven was betrokken. Bovendien was Vervat in zijn jonge jaren aanhanger van de marxistische beweging, nogal ongebruikelijk voor een ondernemer. ,,Ik ben geen marxist, maar heb nog steeds een rood kloppend hart'', zegt de in Delfshaven geboren en met echtgenote en vier kinderen in België wonende Vervat. ,,Ik weet als gesjeesd sociologiestudent misschien nog wel meer over het marxistische gedachtegoed dan de harde kern. Maar toen Jan Marijnissen tijdens een rondgang door de haven met mij tijdens de verkiezingscampagne werd gefilmd, liet hij plotseling alle camera's stoppen toen ik er aan refereerde dat hij in zijn jonge jaren ook aanhanger is geweest van het marxisme. Alsof je daarmee een doodzonde hebt begaan, wanneer je, zoals hij en ik, keurig je HBS hebt afgemaakt.''

Het incident gaf Vervat een hoog déjà vu-gevoel. ,,Het was net als eind jaren zeventig met Paul Rosenmöller. Die liep als stakingsleider door de Maastunnel met een spandoek: `Vervat, de sjorders zijn het zat.' Dat rijmde lekker. Maar hij was wel even vergeten dat er bij ons niet werd gestaakt.''

Aanvankelijk zat Hans Vervat in de damesconfectie; zelfs nu is hij nog eigenaar van een damesmodezaak. Maar de haven, waar hij als kleuter al de zand- en grindschepen van het bedrijf van zijn vader zag afmeren, zat hem in het bloed. Hij begon met een sjordersbedrijf. Met de overname van containerreperatiebedrijf Morcon stapte Vervat in de containeroverslag, waar hij inmiddels door het samenvoegen van de bedrijven Hanno en Uniport een bedrijf heeft opgebouwd dat zich met het overslaan van zo'n 520.000 containers tot het op een na grootste containeroverslagbedrijf heeft ontwikkeld na ECT. Het bedrijf heeft grote Aziatische klanten als K-Line, Yang Ming en China Shipping. Rebel Vervat verdween vorig jaar een nacht in de cel omdat hij de rigide veiligheidssregels voor Chinees vuurwerk op de Waterweg, dat was bestemd voor de jubilerende koningin Elizabeth van Groot-Brittannië, zat was.

Vervat wil naast zijn terminals in het Waalhavengebied zo snel mogelijk een nieuwe containerterminal bij diep water op de Maasvlakte hebben, want zijn klanten bouwen steeds grotere schepen, die straks niet meer op de huidige locaties terecht kunnen.

,,Het goede is dat Vervat in zo'n situatie meteen verhaal gaat halen bij het havenbedrijf'', zegt Bert de Nooijer, directeur van cargadoorsbedrijf Slavenburg en Huizen. ,,Hij kan zich dat permitteren. Hij is onafhankelijk en niet in loondienst van een baas. Zulke lieden durven wat gemakkelijker oorlog te maken en ergens op af te stappen dan iemand die in dienst is van een werkgever. Een haven heeft mensen als Vervat hard nodig.''

,,Je kunt Hans Vervat wat mij betreft gerust bestempelen als het hart van de haven'', zegt Ineke Dezentjé-Hamming Bluemink, directeur van de belangenorganisatie RPPC. ,,Hij is havenondernemer en de naam zegt het al, hij onderneemt dus dingen. Hij benut zijn kansen en wacht niet gelaten af. Hij behoort tot de slinkende groep ondernemers die nog eigen kapitaal stopt in de haven. Zulke lieden moet je koesteren. Zeker in een tijd waarin het familiebedrijf, dat overging van vader op zoon, in de haven grotendeels is verdwenen.''