Een afhaalchinees met schimmel in de koelcel

De Keuringsdienst van Waren treft een smeerboel aan bij een Amersfoortse afhaalchinees, die wordt beboet. Het bedrijf wil niet betalen, omdat de keuken inmiddels schoon is.

Snackbar annex Chinees afhaalcentrum Xing Long in Amersfoort kreeg ruim een jaar geleden de Keuringsdienst van Waren op bezoek. De controleur trof een enorme smeerboel aan: zwarte, verkoolde etensresten op het gasfornuis, in de keuken een dikke laag bruin vuil op de muren en op het plafond, roest en schimmel in een koelcel, versleten afsluitrubbers, bruine aanslag op de vrieskisten, spinnenwebben in het magazijn en een vette aangekoekte vuilaanslag op de gas-, water- en stroomleidingen.

,,De jongen die toen in de keuken werkte was een beetje lui. Hij maakte de keuken niet goed schoon'', zegt mede-eigenaresse Xiao Zhen Chen (22), die namens de Amersfoortse afhaalchinees op de zitting van de Utrechtse politierechter verschijnt. ,,Deed u daar dan niets aan'', wil de rechter weten. ,,Nee. Ik werk op de patatafdeling.'' Bovendien is er nu een nieuwe kok. ,,Die houdt de keuken wel goed schoon.''

De Keuringsdienst van Waren stelde ook vast dat het plafond versleten was, waardoor er stof en gruis omlaag dwarrelden en in het eten terechtkwamen. ,,Dat is inmiddels ook opgelost. We hebben vorig jaar de hele zaak verbouwd. De vloer en het plafond zijn vernieuwd en alles is opnieuw betegeld. Het is veel netter geworden allemaal.'' Waarom is dat niet veel eerder gebeurd? ,,We hebben er voor moeten sparen. Toen we de zaak drie jaar geleden overnamen, was er twintig jaar niks aan gebeurd. Alles zag er heel smerig uit.''

Intussen is de Keuringsdienst van Waren nog twee keer op bezoek geweest. De controleur stelde opnieuw tekortkomingen vast. Zo was de verf van een voorraadrek afgebladderd, waardoor ingrediënten niet hygiënisch bewaard konden worden. ,,We zijn aan het sparen voor een nieuw rek, maar een roestvrij stalen rek is duur, dus het duurt nog even voor we dat geld bij elkaar hebben. Maar er staat niks meer over schimmel of aangekoekt vuil in het rapport, dus dat is nu in orde.''

Hoe gaat het met de zaak, vraagt de rechter. ,,Het is stiller dan andere jaren. Sinds de euro ingevoerd is, komen er minder klanten.'' Een door het openbaar ministerie aangeboden transactie van 1.100 euro voor de ten laste gelegde feiten heeft het afhaalcentrum niet betaald. Dat is ook de reden dat de zaak nu voor de rechter komt. ,,Die 1.100 euro kunnen we echt niet betalen, we zijn blut.'' Bovendien heeft Xing Long de zaken nu goeddeels op orde. ,,Dus die boete kan toch best wat omlaag? We staan al rood bij de bank en als we eerst een boete moeten betalen, duurt het nog langer voor we een nieuw rek voor in de keuken kunnen aanschaffen.''

De officier van justitie denkt daar anders over. ,,Het was echt een vieze bedoening, het was veel meer dan `een keertje niet schoongemaakt'. U heeft de zaken gewoon niet op orde, die keuken vormde een serieus gevaar voor de volksgezondheid.'' Het is gebruikelijk dat op een rechtszitting de boete die wordt geëist hoger is dan het oorspronkelijke transactievoorstel. De officier eist daarom 1.450 euro boete. Ze laat daarbij meewegen dat Xing Long al drie keer eerder is veroordeeld voor vergelijkbare feiten.

De rechter is iets milder. De Keuringsdienst van Waren heeft inderdaad vastgesteld dat de hygiëne bij het afhaalcentrum verbeterd is. Maar dat doet niets af aan de in het verleden vastgestelde overtredingen. ,,Het was ook wel heel erg vies bij u.'' Hij veroordeelt Xing Long tot een boete van 1.450 euro, waarvan 450 euro voorwaardelijk.

In Het Geschil komen juridische geschillen in het economisch verkeer aan bod. Reacties en tips: hetgeschil@nrc.nl

    • Jochen van Barschot