Vallende fietsers

Breek ze de bek niet open, de mensen in Heerenveen, over de reconstructie van hun Sieversstraat. Vanaf het moment dat de winkelstraat in het centrum van het stadje was omgetoverd tot luxe fietspad met aan weerskanten een trottoir, ruim een half jaar geleden, hebben de winkeliers en het publiek fietsers zien buitelen. De meeste fietsers lopen alleen een kapotte broek op. Soms zijn de gevolgen ernstiger. Een Chinees restaurant heeft gasten met bloedende knieën gehad. Bij de Hema zijn personen met hoofdwonden binnengebracht. Personeel en vaste klanten van een sigarenmagazijn hebben een gebroken pols en een gebroken schouder gezien.

De meeste fietsers vallen als zij het fietspad willen verlaten, daartoe met een flauwe bocht de stoep oprijden en over het hoofd zien dat de natuurstenen trottoirband niet op hetzelfde niveau maar twee centimeter hoger ligt. Doordat het verschil in hoogte zo klein is, lijkt het er niet te zijn. De fietsers verliezen hun evenwicht, het achterwiel gaat schuiven en de natuurstenen stoepranden doen de rest. Die stoepranden zijn vooral bij regen en sneeuw erg glad. Een caissière van de Wibra vertelt dat als ze op zaterdagavond uitgaat, haar vrienden er over schaatsen. Vallen doen ook veel fietsers die uitwijken voor overstekende voetgangers of vrachtwagens die de winkels bevoorraden. Allemaal dingen die je vooraf had kunnen bedenken, maar hier in Heerenveen, zeggen de klanten van de sigarenwinkel, denken ze achteraf.

De werkelijkheid ligt volgens de gemeente gecompliceerder. De reconstructie van de Sieversstraat maakt deel uit van een opknapbeurt van het totale zogenoemde kernwinkelgebied van Heerenveen, waar de omzet van de detailhandel gemiddeld 30 procent lager was dan het landelijk gemiddelde. De Sieversstraat zou een luxe uitstraling krijgen, en daarbij had de gemeente het zo veel mogelijk mensen naar de zin willen maken: fietsers, voetgangers en vrachtwagens. De stoepranden werden nota bene op verzoek van de plaatselijke werkgroep toegankelijkheid verlaagd aangelegd, handig voor rolstoelers en mensen met een rollator of winkelwagen. Juist deze mensen zijn het die net als de fietsers regelmatig tuimelen. Twintig mensen hebben een schadeclaim bij de gemeente ingediend.

Vanavond buigt een raadscommissie in Heerenveen zich over een voorstel van burgemeester en wethouders om de natuurstenen stoepranden te verwijderen en er nieuwe, nog minder hoge natuurstenen stoepranden voor in de plaats te leggen. De huidige stenen kunnen worden verkocht aan een andere gemeente of anders worden gebruikt voor enkele winkelstraten die nog opgeknapt moeten worden. Dat met dit voorstel nog geen einde is gemaakt aan de gladheid van de Belgische natuurstenen, is volgens de Heerenveense projectleider Rudi Hofstede niet helemaal waar: de stenen voldoen aan alle normen en als mensen beweren dat ze gladder zijn dan gewone straattegels, dan is hij dat niet met hen eens.

Er mag nu even niet meer worden gefietst in de Sieversstraat. Dit verbod wordt massaal genegeerd. Langs het fietspad staat om de twintig meter een verkeersbord met een uitroepteken en het woord stoeprand eronder, zodat als de mensen vallen, zij in elk geval gewaarschuwd zijn en geen schade meer kunnen claimen.