Schubert op viool en gitaar

Schaterlachen doet men maar zelden om klassieke muziek. Maar wanneer violist Gil Shaham en gitarist Göran Söllscher op Schubert for Two 32 nummertjes van Schubert spelen, komt men even niet bij. Schuberts uitgever Diabelli publiceerde wel een arrangement van zijn dansen uit opus D 365 voor fluit of voor viool en gitaar. Maar het is onzeker of Schubert zelf verantwoordelijk is voor de vijftien dansjes die nu zo bleek klinken op viool en gitaar.

Gitaristen hebben gebrek aan klassiek repetoire en pakken alles aan om zich te laten horen. De Japanner Kazuhito Yamashita speelde zelfs Dvoráks Negende symfonie `Uit de Nieuwe Wereld' in zijn geheel op één gitaar! Göran Söllscher, die in de toelichting vertelt dat Schubert zèlf ook gitaar speelde, vervangt Schuberts piano door zijn eigen gitaar. In de Sonate D 384 klinkt nu schuchter gitaargepingel, nauwelijks meer dan accentjes bij de viool van Shaham. Ter compensatie mag Söllscher ook een paar solostukjes tokkelen.

Zoals de Arpeggione-sonate hier klinkt is uniek. De partij voor de arpeggione, een kruising tussen gitaar en gamba, wordt gespeeld door de viool. En de gitaar speelt zielig voor piano. De viool moet ook tekstloos zingen in Ständchen en het Ave Maria. Op het boekje met toelichtingen lachen Söllscher en Shaham met ons mee om dit gitaristen- en violistenleed.

Schubert for two: DG 471 568-2.