SPECIALE SCHOOL MOET LEERLINGEN NAAR HUIS STUREN

Bijna de helft van de leerlingen van de Rijswijkse basisschool De Rozenvoorde moet nog voor de krokusvakantie een andere school zoeken. Er zijn te weinig leraren. De `uitplaatsing' van deze leerlingen zal extra lastig worden omdat De Rozenvoorde een school voor speciaal onderwijs is, met kinderen die voorheen naar het ZMOK-onderwijs gingen of naar de LOM-school. Kinderen met een leerachterstand en vaak ook nog gedrags- en opvoedingsproblemen. De meesten zullen terecht kunnen op een andere speciale basisschool. Maar een aantal moeten naar een gewone basisschool, als er daar tenminste een `ambulant begeleider' beschikbaar is.Op de Rozenvoorde zijn vier leraren voor zeven groepen, en nieuwe leraren zijn volgens het schoolbestuur niet te vinden. ``Als we te weinig handen hebben om de kinderen op te vangen, moeten de kinderen maar naar andere handen,'' zegt directeur Rob de Haan van het overkoepelend schoolbestuur SCO-Lucas. Hij ziet maar een oplossing: drie groepen opheffen. Zestig kinderen kunnen blijven, de andere vijfenveertig moeten naar een andere school.

Op donderdagavond is Rob de Haan nog druk aan het bellen. Met ouders om te vertellen wat de laatste stand van zaken is. En om te vragen wat ze het liefste willen: hun kind op De Rozenvoorde laten of naar een andere school. Hij maakt ondertussen afspraken voor sollicicitatiegesprekken. Want wat voorheen nooit lukte, gebeurt nu de school in het nieuws is spontaan: leraren bieden zich aan om zijn school te helpen. ``Door alle aandacht stromen de sollicitaties ineens binnen.'' En hij belt met andere scholen in de regio om te vragen of ze plek hebben voor zijn leerlingen.

Aan het lerarentekort blijkt een pedagogisch verschil van inzicht ten grondslag te liggen. Het zag er vorig jaar, vlak voor de zomervakantie, al somber uit, zegt De Haan. ``Zes leraren dreigden toen op te stappen.'' Ze waren ontevreden over de ouderwetse, klassikale manier van lesgeven, zegt hij. ``Ze vonden dat ze hun leerlingen tekort deden.'' De Haan: ,,We hebben er toen een nieuwe directeur neergezet om samen met de leraren een nieuw onderwijsconcept te bedenken waarin meer ruimte was voor het individu.'' De vorige directeur was al eerder, in het voorjaar van 2002, ziek geworden en wilde niet meer terugkeren. De Haan: ,,Hij was zelf altijd leraar geweest en dit was zijn eerste baan als directeur. Dat is hem zwaar tegengevallen.''

De nieuwe directeur en de belofte van een nieuwe manier van lesgeven, deed drie van de zes leraren blijven. Maar in totaal vier leraren voor zeven groepen, is een `te wankele basis', vindt De Haan. En nieuwe leerkrachten vinden, bleek onmogelijk. De Haan: ``Landelijk is het lerarentekort zo 2,5 procent. Hier, net over de stadsgrens met Den Haag zit ik tussen de 5 en de 10 procent. Ik kan uit drie Pabo's in de buurt vissen, die vijver is snel leeg. En als iemand liever naar een school in Gouda gaat, wat de meeste willen, ben ik hem kwijt.''

En dus was de school in het begin van deze week dicht. Sinds woensdag gaan er weer kinderen naar school. Om en om in wisselroosters. Een week school, een week thuis. Net zolang tot er voor iedereen een nieuwe school is gevonden. En De Haan denkt dat dat nog wel eens tot aan de Krokusvakantie kan duren.