Roadmovie over de praktijk van 't geloof

De commerciëlen en jongerenomroep BNN wisten al met zogeheten televisiebabes programma's `aantrekkelijker' te maken. Ook de Evangelische Omroep lijkt nu met deze opsmuk te gaan experimenteren. De twee goedogende vriendinnen Mirjam Bouwman en Regina Romeijn (beiden 26 jaar) trachten in de elfdelige serie Zij gelooft, zij niet de beleving en de praktijk van het geloof dichter bij de kijker te brengen.

De gelovige Mirjam Bouwman speelde eerder gastrollen in de soaps Goede tijden, slechte tijden en Westenwind. Voor de ongelovige Regina is haar rol het debuut op de televisie. Branieachtige en vrolijk brutaal snellen de twee in een oude Volkswagenbus door Nederland met als opdracht het geloof te onderzoeken. Daarvoor gaan ze naar het strand in Scheveningen, overvallen nietsvermoedende wandelaars, interviewen zonder al te veel te verifiëren een vrouw die door een gebedsgenezer weer een `normaal' leven kan leiden, bezoeken kloosters en vragen schrijver, filosoof en theoloog dr. W.J. Ouweneel om commentaar. Bovendien nemen de twee in persoonlijk bedoelde reflecties hun ervaringen door.

In de uitzending van vanavond onderzoeken de twee `relibabes' de functie van het gebed. Zij hanteren daarvoor de uitspraak van Jezus in Johannes: ,,Voorwaar, voorwaar ik zeg u: Al wat gij de vader in mijn naam zult bidden, dat zal hij u geven.'' De geraadpleegde deskundige Ouweneel zegt dat bidden een dialoog met God is. ,,Wij luisteren naar de stem van God. God luistert altijd naar onze gebeden. Dat betekent niet dat hij geeft wat we vragen.'' Toch zal de theoloog tegen de twee opmerken dat ,,als God vindt dat jij een Ferrari nodig hebt, dan kan je erom bidden en dan krijg je hem ook''.

De nonnen die zich dagelijks in het klooster vijf keer aan het gebed overgeven menen dat het bidden een monoloog is, omdat God geen antwoord geeft. Maar nut heeft het zeker. Een vrouw die vreselijk graag een kind wilde hebben meldde aan een non dat haar gebed was verhoord omdat zij in verwachting was. De ongelovige Regina heeft een andere verklaring. ,,Ze hebben het gewoon vaker geprobeerd.''

Deze verre van saaie uitzending maakt wel nieuwsgierig naar volgende delen van regisseurs Hans Sigmond en Marcel van der Velde. Ofschoon we de afloop van de elfde aflevering al aan ons water kunnen aanvoelen. De ongelovig Regina zal na haar queeste met wat mitsen en maren nader tot het geloof komen. Want dat is de Evangelische Omroep natuurlijk aan zijn missionaire opdracht verplicht.

Zij gelooft, zij niet, EO, Ned.1, 23.20-23.52u.