Een impulsief verzamelaar

In Parijs worden vanavond veertien klassieke auto's uit het bezit van bierbrouwer Afred H. Heineken geveild. ,,Meer dan een ton wilde meneer Heineken niet voor een auto uitgeven, dat vond hij zonde'', zegt verza- melaar Jan Moolhuizen.

Hun vriendschap begon met een Rolls-Royce Silver Shadow Drophead Coupé. Bierbrouwer Alfred H. Heineken bestelde de auto in 1970 bij de NV Automobielhandel Grund & Co in Utrecht, de toenmalig importeur van Rolls-Royce en Bentley. De 23-jarige medewerker Jan Moolhuizen mocht de bestellingen bij de klanten afleveren. Een droombaan, want van kinds af aan verzamelde Moolhuizen alles wat hij over de twee Engelse automerken te pakken kon krijgen.

Toen Moolhuizen de lichtgrijze cabriolet bij de brouwerij afleverde, raakte hij in gesprek met Heineken. De twee autoliefhebbers bleven elkaar ontmoeten en na een tijdje vroeg Heineken of Moolhuizen zin had bij hem thuis in Noordwijk langs te komen. ,,Daar heb ik nog een paar auto's staan.''

Op 19 augustus 1973 meldde Moolhuizen zich bij villa De Ark in de duinen van Noordwijk. Heineken deed zelf open. Hij droeg een paar oude pantoffels met grote gaten erin. ,,Ja, ze zijn een beetje oud, maar ze lopen nog lekker'', beantwoordde hij de verbaasde blik van zijn gast. Moolhuizen. ,,Meneer Heineken was zoals hij was. Veel mensen hadden een verkeerd beeld van hem, vond hij. Hij liet zich 's avonds niet door een butler het diner uitserveren. Het liefst at hij een bord spaghetti, vertelde hij, zittend op de grond, met mijn rug tegen de bank en met de televisie aan.''

Het bezoek kwam ongelegen, want Heineken moest onverwachts een telefoongesprek voeren. Hij gaf zijn gast daarom de sleutels van een van zijn Rolls-Royces. ,,Ga maar een eindje rijden, ik zie je straks wel weer.'' Moolhuizen: ,,Ik bedankte eerst, ik was als de dood dat er wat zou gebeuren. Maar dat vond hij maar gezeur, de auto was toch verzekerd?''

Grund & Co bestond niet meer en Moolhuizen werkte inmiddels als administrateur bij Vroom & Dreesmann. Maar ondanks zijn vertrek uit de autobranche bleven de miljardair en de boekhouder elkaar regelmatig zien. ,,We spraken veel over auto's'', vertelt Moolhuizen. ,,Maar niet altijd. Soms tapten we moppen of hadden we het over zijn kleinkinderen. De andere klanten van Grund & Co waren omhooggevallen kerels met een dikke nek, maar meneer Heineken was reuze sympathiek. De basis van onze vriendschap? Hij zei altijd: `Jan, jij blijft tenminste jezelf.' Het is simpel, denk ik: hij lag mij en ik lag hem.''

Jan Moolhuizen woont in zijn verzameling. Na veertig jaar collectioneren is een van zijn kamers een garage voor duizenden miniatuurauto's. Twee andere kamers staan vol met archiefkasten. Daarin zitten dia's van tienduizend verschillende Rolls-Royces en Bentleys die hij heeft gefotografeerd, technische handleidingen, verkoopbrochures, een briefwisseling met Joe Last, de hoofdchauffeur van koningin Elizabeth, de papieren van de limousine van Prince de Lignac, en talloos veel andere parafernalia over de twee meest luxueuze automerken ter wereld.

Aan zijn vriendschap met Heineken heeft Moolhuizen een reeks tastbare herinneringen overgehouden. Rond kerst brachten twee lijfwachten van de brouwer ieder jaar een kerstpakket bij hem langs. Naast allerlei auto-snuisterijen kreeg hij van de brouwer ook een moppenboek (Weer meer misselijke grappen) met de opdracht `Opdat je nog eens aan me denkt' en de cd Songs by Freddy Heineken met de tekst `Hoort in de cd-speler van alle Rolls-Royces thuis!'.

Een jaar na zijn dood veilt Christie's in Parijs veertien auto's van `la collection' Heineken. Zijn vier Rolls-Royces en zijn drie Bentleys, maar ook een Ferrari 400 uit 1978, een paar nostalgische Amerikaanse sleeën en de gepantserde Cadillac Brougham, die hij in 1993 bestelde na zijn ontvoering.

Als Moolhuizen door de catalogus van het veilinghuis bladert, lepelt hij van elke auto moeiteloos de geschiedenis op. Al staat het niet in de catalogus vermeld, zijn in 1947 gebouwde Bentley Mark VI kocht Heineken van prins Rainier van Monaco. Als bewijs haalt Moolhuizen uit zijn archief een door de prins gesigneerde en gestempelde foto van de auto, een cadeautje van Heineken. Christie's veilt zeker niet het complete wagenpark van Heineken, weet Moolhuizen. ,,Twee jaar geleden had hij 36 auto's.'' De verzamelaar mist onder andere de bijzonder zeldzame Peugeot 604 Landaulette, een Jaguar SS 100 en een Mercedes SL cabriolet.

In de Heineken-collectie zit niet echt lijn, beaamt Moolhuizen. ,,Meneer Heineken had een zwak voor Rolls-Royce en Bentley en verder was hij een impulsieve verzamelaar'', zegt hij. Ter illustratie vertelt hij hoe Heineken aan zijn Bentley R Type Continental kwam. Deze uit 1954 daterende klassieker stopte op 3 november 1977, de dag voor zijn verjaardag, naast hem bij een Zwitsers pompstation. Heineken vertelde Moolhuizen dat hij op slag verliefd was. ,,Hij bood de twee inzittenden spontaan 100.000 gulden voor de auto. Maar de mannen wilden niet, ze hadden de Bentley net gekocht. Heineken vroeg de mannen nog even na te denken. Hij gaf ze zijn kaartje met het adres van zijn Zwitserse chalet en vertelde dat zijn aanbod nog tot middernacht gold. De hele avond heeft hij door zijn chalet lopen ijsberen. Tót de mannen om tien minuten voor twaalf met de auto kwamen aanrijden en hij een cheque kon uitschrijven.''

Moolhuizen prijst het zakelijk inzicht van de rijkste man van Nederland. ,,De meeste auto's op de veiling gaan meer opbrengen dan hij er voor heeft betaald. Ik vroeg hem wel eens waarom hij een bepaalde Rolls-Royce niet kocht. `Weet je wel wat die auto kost', zei hij dan. Meer dan een ton wilde hij niet voor een auto uitgeven. Dat vond hij zonde van het geld.''

De veiling van de collectie Heineken begint vanavond om 19.30 uur op de Salon Rétromobile, Porte de Versaille, in Parijs. De catalogus is te bekijken op www.christies.com. Schriftelijke biedingen tot 18.00 uur op faxnummer 33-1-407.685.51.