Reddingsplan Stork voor de Fokker 100

Stork heeft met de Britse bouwer van vliegtuigmotoren Rolls Royce een joint venture gevormd met als doel zoveel mogelijk Fokker 100-toestellen in de lucht te houden. Dat heeft het luchtvaart-, machinebouw en industrieconglomeraat gisteren bekendgemaakt bij een presentatie voor potentiële klanten.

Door de malaise in de Amerikaanse luchtvaart staan veertig Fokker 100-toestellen van USAir werkloos in de woestijn van Nevada, terwijl American Airlines heeft aangekondigd dat het 75 van zijn Fokker 100's wil afstoten. Niet alleen de economische neergang in de VS ligt daaraan ten grondslag, American wil naar verluidt ook uit economische overwegingen (onder meer pilotenkosten) niet langer vliegen met toestellen voor 90 passagiers of minder, zoals de Fokker 100.

De Fokker-toestellen die niet in gebruik zijn kosten Stork, dat de overgebleven onderdelen van de Nederlandse vliegtuigbouwer Fokker na het faillissement in 1996 heeft opgekocht en ondergebracht in Stork Aerospace, handenvol geld. Stork verricht het onderhoud van de ongeveer 900 Fokker-toestellen die wereldwijd nog rondvliegen. Naast de Fokker 100-toestellen, zijn dat ook Fokker 70's, Fokker 50's en Fokker Fellowships en –Friendships. Hoe meer Fokker-toestellen aan de grond staan, hoe meer inkomsten Stork Aerospace derft.

Door de terugloop van het onderhoud was Stork-onderdeel Fokker Services, dat de toestellen opderhoudt, vorig jaar al genoodzaakt driehonderd onderhoudsmonteurs te ontslaan. ,,Dat is slecht voor het imago van Fokker'', zegt Mark King van Rolls Royce. ,,Want dit toestel is zeer gevraagd in de markt. De huidige gebruikers van de Fokker 100 zijn nog steeds tevreden over dit vliegtuig.''

Om die reden stelt Rolls Royce zijn expertise (vliegtuigmotoren vormden bij de Fokker 100 bijna de helft van de aanschafprijs) ter beschikking en kan Stork ook van het verkoopnetwerk van de Britten gebruik maken om de Fokker 100 onder de aandacht te brengen van potentiële kopers. Die zijn volgens Stork vooral te vinden in Europa, maar ook in Mexico en Indonesië.

Voor de alliantie tussen Stork en Rolls Royce zijn ook contracten afgesloten met remmenleverancier ABSC en elektronicaproducent Rockwell Collins. Fokker Services is daardoor in staat Fokker-klanten een onderhoudscontract voor minimaal tien jaar aan te bieden op basis van een, naar eigen zeggen, vast laag tarief. Zelf gaat Stork geen vliegtuigen verkopen, het verricht uitsluitend onderhoud.

De Fokker-toestellen kunnen in de VS op dit moment worden gekocht voor ongeveer 2,5 miljoen dollar. De door Fokker Services te verrichten onderhoudsbeurt kost ook een paar miljoen dollar, maar dan heeft de potentiële klant een Fokker 100 tot zijn beschikking die nog minstens 20 tot 25 jaar mee gaat. Erik Goedhart van Fokker Services is zelfs zo optimistisch dat hij denkt dat alle Fokker 100-toestellen die nu aan de grond staan eind 2004 weer vliegen.

Wanneer het initiatief van Stork en Rolls Royce voor de Fokker 100 aanslaat wordt er wellicht ook een reanimatieplan voor de Fokker 70 gelanceerd. Hoewel Goedhart benadrukt dat de Fokker 70 onder kopers een stuk populairder is dan de Fokker 100. ,,Als er morgen ergens een Fokker 70 op de markt beschikbaar is dan is hij overmorgen door een ander alweer overgenomen.'' Van de Fokker 100 werden tot 1996 278 vliegtuigen gebouwd. Daarvan zijn er inmiddels acht gesloopt of neergestort.

Stork hield gisteren een presentatie van de plannen in Lisse. Binnenkort gebeurt hetzelfde in Azië. Nederlandse zakenlieden als Jaap Rosen Jacobson (die een eigen luchtvaartmaatschappij heeft en nog steeds het vage plan koestert zelf nieuwe Fokker 70's te gaan bouwen) en Erik de Vlieger hebben interesse voor de Stork-plannen.