Kleine diesels zijn de nieuwe trend

Kleine diesels zijn de nieuwe trend. VW heeft zijn 1.2 liter driecilinder, PSA ontwikkelde samen met Ford een 1.4 viercilinder evenals Toytota en Fiat voegt daar nu de 1.3 multijet diesel aan toe. Dieselmotoren hebben in Europa nu al een marktaandeel van ruim 50 procent in de midden- en grote klasse. In Nederland is dat wegens de hoge belastingen op dieselauto's slechts 22 procent. In de kleine klassen was dat in 1997 ongeveer 5 procent, maar nu is dat 20 en de komende drie jaar wordt een groei verwacht van 30 tot 40 procent. Fiat, de uitvinder van de moderne direct ingespoten `common rail' dieseltechniek, zegt dat de nieuwe kleine motor nu al voldoet aan `euro 4 uitlaatgasnorm', die in 2005 van kracht wordt en een halvering voorschrijft van de uitstoot van stikstofoxide en roetdeeltjes. Ook het verbruik is extreem laag. De komende kleine Fiat (opvolger van de Panda en Seicento) zal met deze diesel met gemak een gemiddelde van 1 op 20 halen, met een bijbehorende CO2 uitstoot van 120 gr/km, de limiet die de Europese industrie zich voor 2008 heeft gesteld.