John de Mol in Spyker

John de Mol heeft een belang van 30 procent genomen in autofabrikant Spyker uit Zeewolde. Met het merk geeft De Mol de Nederlandse sportauto een centrale rol geven in zijn investeringsbedrijf; Spyker is het eerste merk waar De Mol een belang in heeft.

,,Door televisie, radio en mobiele telefonie te koppelen, kan je rondom sterke merken een `community', een groep mensen die geïnteresseerd is in bepaalde merken, trekken'', vertelt Frank Botman, directeur van Talpa Capital, de investeringsmaatschappij van John de Mol.

De Mol kocht vorig jaar al via Talpa Noordzee FM. Tevens heeft hij sinds eind vorige maand een belang ,,van meer dan 5 procent'' in telefoonbedrijf Versatel. Dat De Mol ook een belang zou hebben in Manchester United, zoals andere media meldden, is volgens Botman ,,absoluut niet waar''. Net zoals het niet waar is dat De Mol zou willen opstappen bij mediaconcern Endemol. In de toekomst wil De Mol zijn belangen uitbreiden in sterke merken. ,,Het gaat ons om het merk. net als Ferrari leent Spyker zich voor een adoratiegroep.''

Niet veel mensen hebben een Spyker, maar er is wel een groep trouwe aanhangers volgens Botman.

,,Spyker doet ook mee in de 24-uurs autorace van Le Mans. Via Noordzee FM kunnen luisteraars sinds begin deze maand kaartjes winnen voor Le Mans. Verder zouden we een tv-programma kunnen maken rondom de voorbereidingen van Le Mans en een programma over hoe je een Spyker fabriceert.''

Botman zegt nog geen procedures gestart te zijn voor aankopen van andere merken.

John de Mol is de belichaming van een steeds populairder exportproduct: televisieprogramma`s. Het omroepblad Broadcast benoemde hem tot Omroepman van 1999. Vorig jaar noemde Business Week hem als enige Nederlander een van de vijftig `Sterren van Europa.

Het zakenblad Quote zette hem in de top tien van rijkste Nederlanders met een geschat vermogen van drie miljard gulden.