Japanse comeback in Europa

Terwijl de autoverkoop in Europa in 2002 met 2,9 procent daalde, beleefden de acht Japanse merken een comeback met een stijging van 6,6 procent, goed voor een met één procentpunt tot 11,4 procent gestegen marktaandeel. De laatste jaren leverden de Japanners nogal in door de ongunstig hoge koers van de yen. Bovendien hadden ze verzaakt om na het opheffen, in 1998, van de vrijwillig overeengekomen importquota in Europa (tot gezamenlijk marktaandeel van 10 procent) te reageren met nieuwe modellen. Toyota kapitaliseerde zijn inspanningen het beste met een stijging van 13 procent, Honda noteerde eenzelfde groei en ook Mazda deed het goed. Suzuki profiteerde van tijdelijke fiscale voordelen in Nederland en Italië. Nissan en Mitsubishi verloren echter, omdat hun nieuwe modellen (de net gelanceerde Nissan Micra en de toekomstige compacte Mitsubishi van NedCar) pas in 2003 en 2004 een rol gaan spelen. Grote zorgen maken analisten zich over het bestaansrecht (in Europa) van de kleine merken Daihatsu en Subaru.