Jaloers op banden van Vredestein

Jaarlijks worden in Europa 80 miljoen banden geproduceerd voor nieuwe auto's, plus 180 miljoen voor vervanging. Met een jaarproductie van 4 miljoen is Vredestein dus geen hoofdrolspeler. Toch is men jaloers op het bedrijf, dat in 1946 met steun van het Amerikaanse B.F. Goodrich werd opgericht, maar sinds 1989 zelfstandig is. De fabrikant creëerde voor zichzelf lucratieve gaten in de markt. Nadat tien jaar geleden te zijn gestopt met leveranties voor nieuwe auto's richtte Vredestein zich op specialistische producten, waaronder winterbanden. In Europa komt 20 procent van de bandenomzet van winterbanden, bij Vredestein is dat 30 procent. Daarmee komen de Enschedeërs internationaal goed uit de bus. Drie jaar geleden nam men zelfs het unieke initiatief om de Italiaanse autodesigner Giorgetto Giugiaro te vragen voor speciale hoge-snelheidsbanden een sportief profiel te ontwerpen. Het succes is opmerkelijk: 7 procent van de Vredesteins heeft een Giugiaro-profiel en dat aandeel moet de komende drie jaar groeien met 20 procent. Bij Giugiaro staat een derde profiel op de tekentafel.