Voorkeur Beeldende Kunst

Ronald Zuurmond

Schilder Ronald Zuurmond (38) begon zo'n vijf jaar geleden naam te maken met zijn lege, geheimzinnige landschappen waar de verf, in donkere aardetinten, dik en rul op was gesmeerd.

In die doeken balanceerde hij vaak op het randje van de abstractie. Maar op de tentoonstelling van zijn recente schilderijen in het Fries Museum in Leeuwarden hangen voornamelijk stillevens. Ook in die schilderijen is vaak een bijna landschappelijke ruimte te ontwaren, maar in die ruimte `drijven', zoals hij het zelf noemt, nu allerlei voorwerpen; niksige dingen en groeisels zoals twee sinaasappels in een fruitmandje van staaldraad, de bladeren en kronkelende luchtwortels van een vingerplant, een bananenschil of een niervormig jaren vijftig-tafeltje.

Hij ging stillevens schilderen omdat hij op een gegeven moment het gevoel kreeg dat hij clichés van zijn eigen landschappen aan het schilderen was.

,,Stillevens boden me de mogelijkheid om anders met het vlak om te gaan.

Bij landschappen gaat het van links naar rechts en van voor naar achter, bij stillevens gaat 't ook op en neer en diagonaal en er kruipen aan de randen dingen in het schilderij', zei hij in het Cultureel Supplement.

Door de laconieke titels van sommige schilderijen, de bizarre figuratie, het kleurgebruik en ook door de manier waarop hij allerlei afgedankte rommel als touwtjes en draadjes in zijn schilderijen verwerkt, doen de stillevens van Zuurmond vaak humoristisch aan.

All about nothing, recente schilderijen van Ronald Zuurmond t/m 9 mrt in het Fries Museum, Turfmarkt 11, Leeuwarden. Di t/m zo 11-17u.

Fiona Tan

Film- en videokunstenares Fiona Tan (Indonesië, 1966) is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een internationaal gerespecteerd video- en filmmaker. De Pont in Tilburg toont nu een overzicht van haar werk van de laatste vijf jaar. De vroegste films vallen vooral op door de melancholie die ze uitstralen. Die wordt vooral veroorzaakt doordat Tan `found footage' gebruikt, oude stukken film die ze opduikt uit archieven. De laatste jaren is het werk van Tan actueler geworden en directer.

Fiona Tan: Akte 1, Film en videowerken t/m 11 mei in De Pont, Wilhelminapark 1, Tilburg. Di t/m zo 11-17u.

Mondriaan

De expositie Mondriaan: op weg naar abstractie in het Haags Gemeentemuseum, waar 110 schilderijen uit de periode 1892-1914, zijn bijeengebracht, laat zien hoe Mondriaan stap voor stap zijn ideeën over de kunst als uitdrukking van `het waarlijk collectieve en universele', ontwikkelde. Wij weten wat er na zou komen, maar hij wist dat niet; en de intensiteit waarmee hij zich ontwikkelde, via symbolisme, fauvisme, pointillisme, kubisme, is verbluffend.

Mondriaan: op weg naar abstractie t/m 20 april in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di t/m zo 11-17u.

Edgar Fernhout

Edgar Fernhout, neo-realist, een expositie in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem concentreert zich op Fernhouts neo-realistische periode, van begin jaren `30 tot net na de WO II. Het meest verrassend zijn de portretten: strakke, strenge portretten en zelfportretten die doen denken aan het werk van tijdgenoten als Dick Ket, Willink, Pyke Koch en nu en dan ook de zachtere Jan Mankes.

Edgar Fernhout, neo-realist t/m 9 maart en Ali Goubitz t/m 23 febr in Museum voor Moderne Kunst Arnhem, Utrechtseweg 87, Arnhem. Di t/m vr 10-17u, za en zo 11-17u.

En verder

Floris Verster t/m 2 maart in Stedelijk Museum De Lakenhal, Oude Singel 32, Leiden. Di t/m vr 10-17u, za en zo 12-17u; Takomst Treast. Gastfotograaf Han Singels ziet Friesland t/m 23 maart in het Fries Museum, Turfmarkt 11, Leeuwarden. Di t/m zo 11-17u; Deftige dames, hoge heren; drie eeuwen Gelderse portretkunst 1550-1850 t/m 23 maart in Museum Het Valkhof, Kelfkensbos 59, Nijmegen. Di t/m vr 10-17u, za en zo 12-17u; Poppen, maskers en zelfportretten: Wouter van Riessen t/m 16 maart en Isaac Israëls en de mode t/m 9 maart in Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di t/m zo 11-17u.