Avanti

Tandenknarsen in de file? Bang voor lijndiensten? Het hoeft niet. Een groeiend aantal zakenlieden vliegt van afspraak naar afspraak in een privé-jet. Vandaag projectontwikkelaar TCN.

Bezoekers van vliegveld Lelystad staan met hun hoofden in hun nek. Geen wonder: ze zien boven zich een vliegtuig dat keihard achteruit lijkt te vliegen. Het vreemde toestel daalt traag naar de baan. Van voren oogt het al even bizar: een soort bodemkruipende diepzeevis, met twee kieuwachtige uitsteeksels links en rechts in de hals, en vlak daarboven de grote, donkere ogen van de cockpit.

Bewondering gonst over het platform: ,,De Avanti! De Avanti!'' Het toestel mag er dan nogal dreigend uit zien, toch is het ontworpen als zakenvliegtuig. De vliegende directie van de Nieuwegeinse projectontwikkelaar TCN schafte er onlangs eentje aan. De beide piloten zijn Bert van Gelder, IT-manager, en Ruud Stroink, directeur: ,,Juist voor een bedrijf als het onze is een zakenvliegtuig een bijzonder nuttig instrument. Wij moeten regelmatig met klanten allerlei locaties in Europa bezoeken. Dat is met een airline vaak onmogelijk of heel tijdrovend, en soms zelfs duurder dan met de Avanti.''

Kan zijn, maar het bijzondere uiterlijk van het toestel moet een rol hebben gespeeld. TCN presenteert zich namelijk nogal onconventioneel. Wie de internetsite van het bedrijf opzoekt ziet een opmerkelijk nonchalant gekleed gezelschap: slechts drie van de twaalf directieleden dragen een stropdas, en allen zijn gefotografeerd met een wit hondje op schoot. Stroink: ,,Onze projecten zijn vaak nogal bijzonder. We hebben in Roemenië bijvoorbeeld onlangs een van Ceaucescu's suikertaartpaleizen getransformeerd tot een moderne shoppingmall. Momenteel zijn we bezig met de ombouw van een postsorteercentrum tot appartementencomplex. Onze aanpak is bijzonder, dus ons vliegtuig mag ook best iets bijzonders zijn.''

Maar de praktische bruikbaarheid gaf bij de aanschaf de doorslag, verzekert de ondernemer. Niettemin blijft het flamboyante uiterlijk opmerkelijk. Met een privé-vliegtuig krijgt een ondernemer al snel het imago van een pop- of porno-ster opgeplakt, dus hoe zakelijker een vliegtuig oogt, hoe liever het de doorsnee-zakenman is.

Momenteel maakt de markt voor dit soort vliegtuigen een kleine opleving door, volgens velen een uitvloeisel van de Elfde September. Veel zakenlieden hebben na de aanslagen angst om in een lijnvliegtuig te stappen. Succes boekt vooral het Amerikaanse Raytheon, dat slim samenwerkt met Jaguar en extreem luxe uitgeruste zakenjets op de markt brengt.

Een paar weken na de introductie op Lelystad vertrekt de Avanti van TCN na een zakelijke bespreking van vliegveld Zaventem. Rudy Stroink taxiet geroutineerd over het platform: de Avanti slingert zich sierlijk als een aquariumvis rond de machtige staarten van Boeings en Airbussen. Kruiers en cateraars staren het kleine toestel verwonderd na.

Ook de verkeersleider heeft de Avanti al opgemerkt. Hij geeft opdracht aan een ander vliegtuig om te wachten tot het `funny-looking' vliegtuig gepasseerd is. Rudy moppert in zijn microfoon: ,,Did you say funny?'' De verkeersleider herstelt zich: ,,Eh... awkward looking airplane.''

,,Nóg niet echt complimenteus'', lacht Rudy. Misschien wel daarom besluit hij tot een klim op max'imaal vermogen. Hij drukt de gashendels naar voren en de twee zacht-zoemende motoren schrikken wakker: brullend rent de Avanti over de startbaan en schiet dan onder een onwaarschijnlijke hoek steil de lucht in. Vrijwel meteen trekt Rudy het toestel in een scherpe bocht. Balancerend op één vleugeltip richt hij de neus naar schemerend Nederland, terwijl de lichten van Brussel traag wegdraaien onder de merkwaardige pijlstaart. Alle zakelijke overwegingen zijn tijdelijk bijzaak: even is de Avanti een heerlijk stuk speelgoed.