Ahold wil winkels in Chili kwijt

Supermarktconcern Ahold onderhandelt met de Chileense concurrent Cencosud over de verkoop van zijn 77 winkels van Santa Isabel in Chili. Dat heeft het concern gisteren nabeurs meegedeeld. Ahold heeft de supermarkten van Santa Isabel pas sinds oktober vorig jaar volledig in bezit. De winkels draaien al twee jaar met verlies.

Santa Isabel levert Ahold niet genoeg op en het Zaanse concern streeft naar minder schulden en meer winstgevende activiteiten. Ook wil het concern af van bedrijven die langdurig onder de maat presteren. Deze nieuwe strategie openbaarde Ahold in november vorig jaar, terwijl de aankoop van Santa Isabel een maand eerder werd afgerond.

Beide partijen gaan uit van een waarde van 150 miljoen euro voor de onderneming, exclusief de verrekening van nog uitstaande schulden. Het mogelijke verkoopbedrag komt overeen met de – kale – aankoopprijs van 50 miljoen euro die Ahold vorig najaar voor ongeveer eenderde deel neerlegde. De 77 Chileense winkels staan, inclusief goodwill, voor 220 miljoen in de boeken. Een woordvoerster kon niet aangeven hoe de tegenvaller van 70 miljoen in de cijfers wordt verwerkt. Ook wilde zij de omvang van de uitstaande schulden niet nader aangeven.

,,Zuid-Amerika moet vrij drastisch worden aangepakt, anders loopt het vast'', zei bestuurder Theo de Raad in november in deze krant. De winst in het vierde kwartaal in het continent daalde bijvoorbeeld 43 miljoen naar 2 miljoen euro. In de afgelopen twee jaar heeft Ahold ruim een miljard euro af moeten boeken op zijn bezittingen in Zuid-Amerika. In Argentinië heeft de dochteronderneming Disco, met 236 winkels, veel last van de economische crisis in dat land.

De winkelketen Santa Isabel heeft behalve in Chili verder 32 winkels in Peru en tien in Paraguay. Die wil Ahold vooralsnog behouden.