Ryanair zal Buzz na overname tot forse inkrimping dwingen

Slikken of stikken. Die keus heeft het personeel van budgetmaatschappij Buzz gisteren gekregen van de aanstaande Ierse eigenaar Ryanair. De CEO van Ryanair, Michael O'Leary, zei dat de KLM, die Buzz vorige week verkocht, de dochtermaatschappij met grote schulden heeft opgezadeld. Alleen een drastische sanering kan Buzz redden, maar als de werknemers daar niet mee akkoord gaan zal het bedrijf worden opgeheven, zo dreigde hij.

De Britse vakbond van piloten, Balpa, heeft zijn verontrusting uitgesproken over de overname en overweegt acties. In de plannen moeten 100 van de 570 arbeidsplaatsen bij Buzz verdwijnen. Ryanair erkent geen vakbonden en gaat ook geen onderhandelingen aan. O'Leary: ,,Als Balpa op 1 april (de datum van overname) gaat staken zullen we de piloten niet ontslaan. Dan sluiten we Buzz.''

Voor Ryanair blijven in dat geval de landingsrechten (slots) over en het feit dat er een concurrent minder is. O'Leary zei dat de KLM het personeel van Buzz lange tijd een te rooskleurig beeld heeft voorgespiegeld. Buzz verwacht een operationeel verlies van 30 miljoen euro voor het eind maart aflopende boekjaar 2002/2003 en een soortgelijk verlies voor het komend jaar. Volgens Ryanair is dat veel hoger dan de KLM heeft voorgegeven. Daardoor is er geen tijd voor lange onderhandelingen met de werknemers, het is ,,take it or leave it''. Het ontslag is een hard gelag, ,,maar het alternatief is dat alle banen er aan gaan.''

Behalve het terugbrengen van het aantal arbeidsplaatsen zal Ryanair ook het routenetwerk en de vloot van Buzz aanpassen. Hoewel de plannen nog niet definitief zijn zullen waarschijnlijk drukke luchthavens met hoge landingsrechten, zoals Schiphol, Frankfurt en Parijs Charles de Gaulle, niet meer worden aangevlogen. Ryanair wil alleen nog maar met Boeing 737's vliegen; Buzz heeft nu ook nog toestellen van het type BAE-146. De tarieven wil Ryanair halveren om het verkeer te stimuleren. Buzz blijft, zoals het nu lijkt, wel bestaat als merk. Dat is een andere weg dan Ryanair's grote concurrent Easyjet volgt. Easyjet nam in augustus Go over en is nu bezig dat bedrijf geheel onder de eigen noemer te brengen.