Een sociaal begaafde kosmopoliet

Op 41-jarige leeftijd is Bram Schot niet alleen al een veteraan in de autobranche, maar ook een industriële kosmopoliet, die zich sterk internationaal heeft georiënteerd. Die kwalificaties hebben er in hoge mate toe bijgedragen dat Schot per 1 juli president-directeur wordt van DaimlerChrysler Nederland (Mercedes-Benz, Smart, Maybach, Chrysler, Jeep, Dodge en McLaren), waar hij de opvolger wordt van Huub van de Coolwijk. En hoewel het binnen DaimlerChrysler een Europese managementfunctie betreft, moet die toch naadloos passen in de bedrijfscultuur en -filosofie van het Duitse moederbedrijf, waar topman Jürgen Schrempp volgens Schot met DaimlerChrysler ,,de meest internationale autofabrikant van allemaal'' uit de grond heeft gestampt met ,,de Mercedes-ster als bindmiddel''.

DaimlerChrysler is uitgegroeid tot een fabrikant die van Alaska tot Australië met hetzelfde label werkt, in 200 landen actief is en in 34 landen auto's en vrachtwagens assembleert en produceert. ,,In zo'n cultuur is het beslist geen vanzelfsprekende zaak dat er in Nederland bij DaimlerChrysler een Nederlander aan de top komt te zitten'', zegt Schot. Ter illustratie: Schrempp heeft bij het Amerikaanse Chrysler een Duitser aan de top neergezet. Evenals bij het Japanse Mitsubishi, waar DaimlerChrysler een controlerend belang in heeft. Ook de landenorganisaties van DaimlerChrysler in België, Frankrijk en Italië worden geleid door Duitsers.

In de aanloop naar zijn topfunctie heeft Schot veel internationale projecten gedaan bij DaimlerChrysler. Hij werkte onder meer mee aan `Cesar', een internationaal Daimler-project voor een nieuwe systeemwereld voor importeurs, en VEU, een studie naar de strategische aspecten van de verkooporganisatie in Europa.

,,Ik denk dat ze ook in Duitsland veel in hem zien'', zegt Hans de Groot, directeur van Inter Actus Groep, een adviesbureau inzake fusies en overnames. Hij leerde Schot kennen bij het reorganiseren van de dealernetwerken van DaimlerChrysler in Nederland. ,,Bij veel bedrijven zie je dat de baan van president-directeur wordt gegeven aan wat oudere werknemers als beloning en waardering voor de bewezen diensten. Dat Bram al zo jong deze baan heeft gekregen, zegt wel iets over zijn kwaliteiten, vind ik. Er is in de auto-industrie de komende jaren veel aan de hand. Met de dealernetwerken waar grote herstructureringen op stapel staan, de interne markt, internationale fusies en overnames in Europa etc. Je moet daarbij blijven voldoen aan de enorme eisen die een bedrijf als DaimlerChrysler aan je stelt als manager. Die markteis aan managers is bij een ambitieus bedrijf als DaimlerChrysler niet gering. Als je die dingen in ogenschouw neemt, denk ik dat hij de juiste man op de juiste plek is. Hij heeft een geweldig gevoel voor detail, strategisch vermogen en is commercieel goed ingesteld. Zoveel kwaliteiten verenigd in één figuur zie je in het zakenleven niet vaak.''

Arthur Brouwer, concerndirecteur P&O van Ahold, die met Schot heeft gewerkt bij DaimlerChrysler, kan dat alleen maar beamen. ,,Hij heeft een heel goed gevoel voor marketing en hanteert daarbij de juiste businessvertaling. We zouden bij Ahold wel twintig Brammen Schot willen hebben. Hij is ook sociaal zeer begaafd. Ik bewonderde altijd de manier waarop hij allerlei mensen meekrijgt voor zijn plannen.''

Schot haalde zijn MBA aan de Bradfort University en volgde managementopleidingen in onder meer Fontainebleau en Lausanne. Bij DaimlerChrysler is hij momenteel directeur van de Mercedes Car Group. Hij was bij het bedrijf zowel in de personen- als bedrijfswagensector werkzaam. Bij truckfabrikant DAF werkte Schot in de marketing en was hij directie-assistent. Hij staat bovendien bekend als een man die een goede neus heeft waar zaken vallen te doen. Zelf illustreert hij dat met het voorbeeld PSV, dat door DaimlerChrysler Nederland wordt gesponsord. Zijn bedrijf levert zo'n zestig tot 65 Mercedessen aan de voetbalclub. Schot onderkent de enorme potentie die PSV zakelijk heeft. ,,In geen enkele bestuurskamer in Nederland tref je zoveel interessante zakenmensen als bij PSV.''

    • Marc Serné