Ryanair is ook in winter winstgevend

De Ierse budgetmaatschappij Ryanair heeft in het derde kwartaal van het eind maart aflopende boekjaar een recordwinst geboekt. Ryanair behaalde een nettoresultaat van 43,2 miljoen euro.

De winst is 14,4 miljoen meer dan over dezelfde periode van het vorige boekjaar en hoger dan ooit tevoren. De cijfers zijn ook aanmerkelijk beter dan de 39 miljoen euro waar analisten van uit waren gegaan.

De kwartaalomzet van Ryanair, na Easyjet de tweede prijsvechter in Europa, nam toe met 37 procent tot 186 miljoen euro. Ryanair heeft als gevolg van de goede cijfers zijn winstraming voor het boekjaar naar boven bijgesteld, van 230 miljoen na belastingen naar 235 miljoen euro.

De CEO van Ryanair, Michael O'Leary, schreef vanmorgen in een reactie de winst van zijn bedrijf toe aan ,,de gedisciplineerde manier waarop wij onze lage tarieven verspreiden over Europa''. Ryanair staat bekend als de goedkoopste van de goedkope maatschappijen en dat is volgens O'Leary het succes van zijn bedrijf. ,,Onze winst stijgt, zelfs in het winterseizoen, terwijl andere erkennen dat ze verlies lijden.'' Het laatste is een verwijzing naar Easyjet, dat vorige maand bekendmaakte in het derde kwartaal verlies te hebben geleden. Voor Easyjet is dat niet ongebruikelijk; in de winter maakt de Britse onderneming meestal verlies, hetgeen in de zomerperiode tot nu toe steeds ruimschoots werd gecompenseerd. Het is wel opmerkelijk dat Ryanair van de seizoenen kennelijk geen last heeft.

O'Leary reageerde ook op de overname van Buzz, vorige week. Ryanair kocht Buzz – een kleinere concurrent die voornamelijk op de Britse markt is gericht – van eigenaar KLM omdat het ,,de verleiding van de onbetekende vraagprijs van 5 miljoen euro niet kon weerstaan'', aldus O'Leary. De KLM zelf stelt dat het 30 miljoen euro voor zijn dochtermaatschappij krijgt; Ryanair trekt van de aankoopprijs alvast de inhoud van de Buzz-kas af.

Het is de eerste maal dat Ryanair zich op het overnamepad begeeft en dat heeft onder analisten tot scepsis geleid. O'Leary: ,,Ik weet dat sommigen denken dat we te veel hooi op onze vork nemen. Maar wij hebben de timing van de kansen die zich aan ons voordoen niet zelf in de hand. De aankoopprijs maakte deze deal in onze ogen zeer aantrekkelijk. Het fortuin bevoordeelt de dapperen. Bovendien: de tijd dat iedereen verkoopt, is ook de beste tijd om te kopen.''

De mooie cijfers van Ryanair staan in schril contrast tot die van de KLM. De `blauwe maatschappij' maakte vorige maand bekend in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2002/2003 een verlies te hebben geleden van 66 miljoen euro, tegenover 94 miljoen euro in 2001. Voor het hele boekjaar verwacht de KLM ook verlies. Gisteren kondigde het bedrijf aan dat het zijn capaciteit verder gaat terugbrengen. Voor de komende zomerdienstregeling wordt de frequentie op een aantal bestemmingen verminderd en zet de maatschappij waar nodig kleinere vliegtuigen in.