Hemaworst kassucces in Duitsland

De Hema-rookworst is een kaskraker in Duitsland. Eind vorig jaar opende de warenhuisketen zijn eerste twee vestigingen in Duitsland. De Nederlandse rookworst was er vanaf het begin het op een na best verkochte product bij de twee Hema's in Neuss en Mülheim.

De eerste weken waren de typisch Nederlandse worsten enkele malen uitverkocht, zodat de landenmanager van de Hema in Duitsland, Marcel Klösters, extra worst moest laten overkomen. Bij de twee filialen worden, afhankelijk van het weer, wekelijks 1.000 tot 2.000 worsten verkocht.

,,Ik had deze aantallen totaal niet verwacht,'' zegt Klösters. ,,Aanvankelijk wilden we de worst niet eens verkopen in Duitse Hema's. We zeiden: dit is zo typisch Nederland en Duitsers hebben zo'n eigen worstcultuur.'' Op het laatste moment heeft hij de worst toch in het assortiment opgenomen.

De verkoop vertoont een stijgende lijn, onder meer omdat de Hema's demonstraties geven over hoe de worst moet worden gegeten. Duitse klanten haalden soms de worst uit de plastic verpakking en aten hem rauw. Klösters: ,,Dan is hij smerig koud''. Hema-worst moet voor gebruik twintig minuten worden verwarmd. Een café in Neuss pikt een graantje mee door broodjes Hema-worst op de menukaart te zetten. Het café verkoopt nu gemiddeld veertig Hema-worstbroodjes per dag.

Het best verkochte product in de Hema's zijn de stroopwafels. Als de eerste winkels goed draaien, wil moederconcern Vendex KBB de komende jaren 300 Hema's in Duitsland openen.