Margiono zingt Fidelio ook nog eens bij Brüggen

Niet één, maar liefst tweemaal zette Charlotte Margiono zaterdag stem en schouders onder de in zoetere woorden uitmondende aria Abscheulicher! uit Beethovens opera Fidelio. Bij de Nederlandse Opera valt Margiono deze maand negen maal in voor Inga Nielsen. En in een wél vooruit gepland optreden in de Matinee op de Vrije Zaterdag, zong zij óók de scène van Leonore die zij dezelfde avonds scènisch zou overdoen in het Muziektheater.

Wegens Margiono's loodzware dagprogramma was het repertoire waarin Frans Brüggen het Radio Kamerorkest voorging smaakvol aangepast. Erg vocaal was dit concert in de `vocale serie' daardoor niet, maar de uitvoering van Beethovens Vierde symfonie die Brüggen met het Radio Kamerorkest voor de pauze realiseerde, bood wel een ideale opmaat voor de scène uit Fidelio.

Brüggen bewijst zijn reputatie als een van de interessantste Beethoven-dirigenten met regelmaat in symfonische Beethoven-cycli met het Orkest van de Achttiende Eeuw. Het knappe van Brüggens Beethoven is echter dat zijn aanpak ondanks die zeer ruime ervaring op een warmklankige manier fris, helder en verassend blijft. In de uitlichting van cruciale details, frasering en balans legt Brüggen Beethovens genius bloot, en juist dat maakt dat iets van Beethovens brille ook op het orkest afstraalt. Indrukwekkend waren hier de verhalende spanning van het openingsdeel en het volmaakte stemmenevenwicht in het Adagio. In het slotdeel realiseerde het orkest met wervelende strijkersmotieven en tongbrekende houtblazerssoli een uitgesproken Rossiniaanse lichtvoetigheid.

Het aandeel van Charlotte Margiono bleef beperkt tot na de pauze, maar bood wel hoogtepunt na hoogtepunt. In een liedachtig theatrale benadering lardeerde zij de aria van Ännchen (Einst traumte) uit Webers Der Freischütz met grappige zuchtjes en gebaren, gevolgd door de wellicht beter bij haar stemkleur passende aria Und ob die Wolke sie verhülle. Daarin betoonde Margiono zich met haar dieprond geluid zelfs in deze ene scène een Agathe van karakter, wier angstige dromen romig met de cello versmolten. Merkwaardig dat Margiono de luchtige aria waarmee Ännchen haar daarna troost, hier ervóór zong in plaats van erna!

Na de krachtig dramatische scène uit Fidelio troostte Margiono het publiek voor haar afwezigheid vóórdien met, als toegift, een zalvend gezongen cavatine uit Webers Euryanthe de opera waarin zij in juni bij de Nederlandse Opera zal terugkeren.

Concert: Radio Kamerorkest o.l.v. Frans Brüggen m.m.v. Charlotte Margiono. Programma met werken van Traetta, Beethoven, Wagner en Von Weber. Gehoord: Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 4/2, 20.30 uur.