Literaire concerten

,,Als Campert heel veel pauzes neemt, kan het een lange avond worden. Voor mijzelf is dat geen enkel bezwaar, ik ben al sinds mijn twaalfde een fan van hem. Ik ben altijd een grage lezer geweest maar de laatste tijd komt het er te weinig van. Ik ben niet zo iemand die een boek op zijn nachtkastje heeft liggen er daar elke avond een stukje in leest. Een boek moet bij voorkeur in één keer uit.''

Gitariste Corrie van Binsbergen, al zo'n vijftien jaar op de `scene', leidde bands van heel verschillend formaat en kleur. Sinds 1998, toen zij de VPRO/ Boy Edgarprijs ontving, is zij zich nog meer toe gaan leggen op het componeren. Na het ingetogen Links (VIA) geschreven voor een sextet met strijkers, volgde Kado uit de Hel (BUZZ ZZ 76019), een groots, opera-achtig werk waarin ze voor het eerst nadrukkelijk met teksten werkte. Vanaf woensdag 5/2 presenteert ze een serie Literaire Concerten met medewerking van Remco Campert, Toon Tellegen, Manon Uphoff en Kees van Kooten.

,,Ik had meer schrijvers op mijn lijstje, ben gewoon bovenaan begonnen en ze zeiden allemaal ja. Wat ik erg moedig van ze vind; Manon Uphoff bijvoorbeeld kende me niet eens. We gaan niet met de schrijvers repeteren, ik spreek alleen een paar dingen met ze door. Zij lezen hun verhalen voor tegen het muzikaal scenario dat ik op basis daarvan geschreven heb. Het leestempo van de schrijvers bepaalt mede de vaart waarmee de muziek zich ontrolt. Mijn hoop is dat er door de combinatie van gesproken woord en muziek een gelaagdheid ontstaat die resulteert in onverwachte, lucide momenten.

,,Het is niet de bedoeling dat de muziek een illustratie van de tekst wordt. Als ik bij een dramatisch passage in de tekst ook de muziek zwaar aan zou zetten, dan wordt het te plat en kan het doodslaan. Misschien is het spannender op zo'n moment juist iets lichts te spelen of de muziek helemaal stil te leggen. Vorig jaar schreef ik voor VPRO's Villa Achterwerk muziek bij een Japans sprookje. Omdat dat een kinderserie was mocht ik toen van mezelf wel programmatisch schrijven. Ook leuk om te doen èn lekker makkelijk.

,,Het is als het maken van een film, maar dan een klankfilm, beeldmuziek, een soort kaleidoscoop voor het oor. Met de musici die ik gevraagd heb heb ik een groot scala aan mogelijkheden om de rijkdom van zo'n caleidoscoop te demonsteren. Een klassiek strijktrio dat door middel van tekstcues getriggerd wordt bepaalde passages in te zetten naast percussionist Alan Purves die de rol van `libero' heeft en dus mag doen wat hij wil.

,,Het idee om er vrije draden doorheen te laten lopen ontstond door de dinsdagavondconcerten in Zaal 100 bij mij om de hoek waar de meest fantastische dingen gebeuren zonder enige afspraak vooraf. Alan Purves is niet de enige met een vrije rol. Ook bassist Wilbert de Joode is iemand die muzikaal beter gedijdt als je minder afspraken met hem maakt. Het lastige van mijn muziek is dat ik altijd ”the best of two worlds” wil. Ik hou van het losse en het nemen van risico's maar tegelijkertijd ben ik een `controlfreak'. Een beetje schizofreen, ben ik altijd geweest. Dat vergt heel veel van muzikanten, maar met dit gezelschap heb ik er alle vertrouwen in dat het goed komt.''

Corrie van Binsbergen presenteert Literaire Concerten in het BIMhuis in Amsterdam: 5/2 Remco Campert; 12/2 Toon Tellegen; 19/2 Manon Uphoff; 26/2 Kees van Kooten. Orkest: Angelo Verploegen (trompet), Joost Buis (trombone), Tobias Delius en Jan Willem van der Ham (rieten), Albert van Veenendaal (piano), Wilbert de Joode (contrabas), Alan `Gunga' Purves (percussie), Tineke de Jong/Micha Molthoff (viool), Annette Bergman/ Baptist Kurvers (altviool), Eduard van RegterenAltena/ Michiel Weidner (cello).