United Airlines diep in het rood

UAL Corporation, het moederconcern van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United Airlines, heeft in het vierde kwartaal van 2002 een historisch verlies geleden. Het concern realiseerde een kwartaalverlies van 1,47 miljard dollar (1,36 miljard euro), tegen een negatief resultaat van 308 miljoen dollar in dezelfde periode van 2001.

Dat heeft UAL gisteren bekendgemaakt. Het luchtvaartbedrijf en de hele sector maken sinds 11 september zware tijden door. De grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zullen naar verwachtingen een gezamenlijk verlies lijden over 2002 van 9 miljard dollar. Eind vorig jaar heeft UAL uitstel van betaling aan moeten vragen, mede als gevolg van de slechte prestaties van de noodlijdende dochter United Airlines. Het één na grootste luchtvaartbedrijf ter wereld heeft inmiddels een ingrijpende reorganisatie ingezet, die naar verwachting 18 maanden gaat duren.

UAL verwacht ook in het lopende kwartaal een flink verlies. United gaat al enkele jaren gebukt onder de economische malaise. Daarnaast is het bedrijf, dat voor meer dan de helft eigendom is van het personeel, veel geld kwijt aan loonkosten en brandstof. Een van de herstructureringsmaatregelen is het bezuinigen op loonkosten. In totaal moet het personeel jaarlijks 2,4 miljard dollar inleveren, een eis die tot nu tot grote weerstand heeft geleid onder de werknemers. De vakbonden hebben traditiegetrouw een sterke positie binnen het luchtvaartbedrijf.

Het bedrijf wil ook onder de vlag van United een prijsvechter in het leven roepen. Die moet concurreren met rivalen als JetBlue. Ook Delta gaat een prijsvechter, onder de naam Song, op de markt zetten.

Over heel 2002 leed UAL een recordverlies van 3,21 miljard dollar tegen een negatief resultaat van 2,14 miljard in 2001. De omzet nam af van 16,14 naar 14,29 miljard dollar.

Het verlies per aandeel liep op van 5,68 dollar tot 20,70 dollar, aanzienlijk meer dan de 13,81 dollar die analisten gemiddeld hadden verwacht.