Topschaatsers gaan loterij promoten

De schaatsers van het voormalige, prestigieuze team SpaarSelect zijn weer onder dak. Toppers als Gianni Romme en Erben Wennemars rijden nu hun rondjes voor goede doelen en sponsorloten.

Beleggers en spaarders maken plaats voor goede doelen. De topschaatsers van coach Jac Orie zijn sinds gisteren definitief overgestapt naar de SponsorBingo Loterij (SBL) en daarmee hebben ze een geldschieter gekregen met een heel andere doelgroep. Een overeenkomst: het draait ook om geld. Want SBL wil dankzij de promotionele uitstraling van de schaatsers de komende drieëneenhalf jaar uit de schaduw stappen van de andere loterijen en veel meer loten verkopen dan het huidige aantal van 700.000 deelnemers per jaar. De investering van 2,5 miljoen euro per seizoen in de schaatsploeg moet dus wel zijn vruchten afwerpen, al staat dat in de contracten niet vermeld als een nadrukkelijke voorwaarde.

Ten opzichte van hun contract bij SpaarSelect hebben de schaatsers allen moeten inleveren. ,,Maar niemand hoeft medelijden met mij te hebben'', zei Erben Wennemars. Hij reisde gisteren per trein naar de ploegpresentatie in Amsterdam omdat zijn lease-auto nog op zich laat wachten. ,,Maar daar wil ik niet over zeuren.'' Net als Wennemars hebben Gianni Romme en Mark Tuitert een verbintenis gekregen tot de Winterspelen in Turijn van 2006. Annamarie Thomas, Marianne Timmer, Marja Vis en Martin Hersman werden `slechts' voor 16 maanden vastgelegd. Met name voor Timmer is dat een hard gelag. Zij kreeg aanvankelijk ook een contract aangeboden voor 3,5 jaar, maar dit werd later teruggedraaid. Volgens intermediair Frank van den Wall Bake ging dat in overleg met coach Orie. ,,Er zit niets anders op dan dat ik hard ga schaatsen'', was de reactie van Timmer. ,,Dan verdien ik vanzelf wel een beter contract.''

Het draait bij de nieuwe sponsor niet alleen om snelle rondjes op de ijsbaan. Van de rijders wordt ook verwacht dat zij zich inzetten voor promotionele activiteiten. Zij fungeren als uithangbord voor diverse goede doelen die aan de loterij zijn verbonden. Zo is Romme ambassadeur voor het Nationaal Jeugdfonds Jantje Beton, zet Wennemars zich in voor de Stichting Doen en rijdt Tuitert voor het Nationaal Fonds Kinderhulp.

De schaatsers toonden zich gisteren enthousiast over deze aanpak. De activiteiten die ze moeten verrichten zullen zoveel mogelijk in de relatief `stille' zomermaanden worden gepland. En als ze in de winter geen tijd hebben, hoeven ze zich niet beschikbaar te stellen, zo heeft SBL verzekerd. ,,Het mag niet ten koste gaan van de sportieve prestaties'', meende Tuitert. Voor hem heeft het ambassadeurschap een bijzondere betekenis. Nadat zijn ouders waren gescheiden en hij met zijn moeder en twee broers in een klein huisje werd ondergebracht, weet hij als geen ander waar het Nationaal Fonds Kinderhulp goed voor is. ,,Deze sponsoring geeft een extra dimensie aan mijn schaatsloopbaan. Ik zal kindertehuizen en pleeggezinnen gaan bezoeken. Het toeval wil dat de stichting Kinderhulp ook nog in Deventer zit, dicht bij mijn huis in Holten. Dit is een doel waarmee ik een band kan kweken.''

De SponsorBingo Loterij had in 2002 een omzet van 68 miljoen euro. Zestig procent (40,8 miljoen euro) ging naar goede doelen, zoals de actie `pepernoot' voor Sinterklaascadeautjes van het Nationaal Fonds Kinderhulp. Twintig procent (13,5 miljoen euro) werd uitgekeerd aan prijzengeld en nog eens twintig procent aan kosten. De uitgaven aan de schaatsploeg vormen dus op jaarbasis een vijfde deel van die laatste post. De loterij zet daarmee hoog in. ,,We zullen een tv-programmaatje minder moeten maken. Of een mailinkje minder moeten opsturen'', zei directeur Wibo van de Linde.

Met coach Orie is afgesproken dat op termijn ruimte is voor één of twee jonge rijders. Dit ook om de ploeg `scherp' te houden. Hij heeft verder weinig ambitie. ,,Ik ben al blij dat we een sponsor hebben gevonden. Zelfs voetbalclubs kunnen ze niet meer krijgen.''

De bijdrage van 2,5 miljoen euro per jaar is onderverdeeld in 1,4 miljoen voor salarissen en 1,1 miljoen euro voor een ondersteunende schaatsstichting die dat geld uitgeeft aan reizen, wetenschappelijk onderzoek en medische verzorging. Eén ding zit de schaatsers dwars: de weinig stijlvolle schaatspakken zijn nog niet de snelle outfits van Nike, waar de Nederlandse toppers op de Winterspelen mee reden. Het Amerikaanse sportconcern wil de snelle swiftskin-pakken niet beschikbaar stellen aan de nieuwe sponsorploeg.