Tigers voor Loza, Park en Sadilova

De drie gelijkwaardige Tiger Awards van het International Film Festival Rotterdam zijn gisteren toegekend aan de films Extraño van Santiago Loza (Argentinië), Jealousy Is My Middle Name van regisseuse Park Chan-ok (Zuid-Korea) en With Love, Lilja van Larisa Sadilova (Rusland). Voor het eerst in de negenjarige geschiedenis van de Rotterdamse competitie waren er twee vrouwelijke winnaars en een mannelijke.

Van de overige elf films in de Tiger Competitie kreeg Welcome to Destination Shanghai, een in hippe videostijl gedraaide serie impressies van commerciële seks en andere subculturen in de geglobaliseerde metropool, van Andrew Cheng (China) nog de internationale persprijs. Het sterk aan de absurde melancholie van het werk van Aki Kaurismäki herinnerende Nói Albinói van Dagur Kari (IJsland) ontving de zogeheten Moviezone Award van een jongerenjury. Andere favorieten, zoals Bodysong van Simon Pummell en De arm van Jezus van André van der Hout, bleven geheel buiten de prijzen.

De internationale jury, onder voorzitterschap van voormalig Venetië-directeur Alberto Barbera, bekroonde geen van de vier films, die al over een Nederlandse distributeur beschikten. Hun voorkeur ging uit naar een somber en stijlvast debuut uit Argentinië, een volleerde relatiefilm in een uitgeversmilieu in Zuid-Korea, en een geestige, neo-realistische Russische tragikomedie over een vrouw uit een kippenslachterij die verliefd wordt op een concertpianist. Alle drie de door de officiële jury bekroonde titels zullen door het Rotterdamse festival zelf in roulatie worden gebracht.

Ook de nationale persjury van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten kende een prijs toe aan een film, in de hoop deze zo alsnog aan een distributeur te helpen. Met gesponsorde ondertitels zal dankzij de bekroning waarschijnlijk de Thaise film Blissfully Yours van Apichatpong `Joe' Weerasethakul in de Nederlandse filmtheaters verschijnen. Het competitieprogramma in Rotterdam was dit jaar beter dan ooit, vooral door het ontbreken van gênante mislukkingen en een grotere kwaliteit in de breedte, ook al waren niet alle films, zelfs niet de bekroonde, bij uitstek innovatief.

De leiding van het festival verwacht na het weekeinde de 32ste editie af te sluiten met opnieuw een lichte stijging van recette en bezoekersaantal. Vorig jaar werd het record gesteld op rond de 350.000 bezette stoelen. Afgelopen nacht begon in het oude Luxor de tournee van De nacht van de wansmaak, een spectacle coupé van door spreekstalmeesters Jan Verheyen en Jan Doense gepresenteerde fragmenten uit de minst politiek correcte films aller tijden.

Als slotfilm wordt het in Cannes met de regieprijs bekroonde Chihwaseon van de Zuid-Koreaanse veteraan Im Kwon-taek vertoond.