Team van Williams daagt Ferrari uit

Het moet afgelopen zijn met de dominantie van Ferrari in de Formule I. Met die boodschap onthulde de Engelse teameigenaar Frank Williams gisteren de nieuwe auto van zijn gelijknamige renstal in Barcelona. ,,We zijn goed voorbereid en vastbesloten de top te bereiken'', aldus Williams.

Zijn team begon het vorige seizoen goed. Ralf Schumacher won de Grote Prijs van Maleisië. Maar toen Ferrari de nieuwe bolide inzette was het gedaan met de spanning. De Italianen beheersten vijftien van de zeventien races en Michael Schumacher was al vroeg in het seizoen wereldkampioen.

Williams denkt de zaken in 2003 te kunnen keren met de FW25, de nieuwe auto die gisteren op het circuit van Catalunya werd gepresenteerd. De bolide is korter, heeft een ander chassis en een krachtiger BMW-motor. Williams zei ook veel vertrouwen te hebben in de vorderingen die bandenleverancier Michelin heeft geboekt. Concurrent Ferrari rijdt op banden van de Japanse fabrikant Bridgestone.

Williams bouwde vorig jaar een betrouwbare auto. Het team heeft geprobeerd voor dit seizoen een sneller type te ontwikkelen, waarbij veel in de aerodynamica is gewijzigd. Williams besefte dat alleen met een radicale wijziging Ferrari kan worden ingehaald. ,,2002 leerde ons veel lessen, maar we denken dat we een goed product hebben'', zei Frank Williams.

Het rijdersduo van Williams is onveranderd. De Colombiaan Juan Pablo Montoya en de Duitser Ralf Schumacher moeten het team aan de titel helpen. Montoya bleef voorzichtig over de nieuwe auto. ,,Het klinkt veelbelovend, maar we weten pas dingen zeker zodra we de circuits aandoen. Ik geloof wel dat we een stap voorwaarts hebben gemaakt. Dat was ook nodig'', zei hij. Testrijder Marc Gene zou vandaag de eerste testkilometers met de Williams maken.

Voor het komend seizoen zijn nieuwe regels ingevoerd. De puntentelling is gewijzigd, coureurs krijgen nog maar één ronde om zich te kwalificeren en veel elektronische hulpmiddelen zijn afgeschaft. De eerste race is op zondag 9 maart, de Grote Prijs van Australië in Melbourne. Na het faillissement van Arrows staan daar straks niet elf maar tien teams aan de start.