Kiezen op elkaar en voorwaarts

Na zijn minder fortuinlijke tv-carrière is Hans Kesting teruggekeerd aan het toneel. Vanavond speelt hij de hoofdrol in Othello bij Toneelgroep Amsterdam, dit keer niet zwart geschminkt, maar als Marokkaan in Amerikaans uniform: ,,Othello is een perfect geassimileerde vreemdeling.''

Nee, een repetitie bijwonen gaat niet want Hans Kesting heeft een blessure opgelopen; bij een schermutseling op het toneel scheurde er iets in zijn rug. Pijnstillende injecties en intensieve fysiotherapie moeten hem helpen alsnog de rol van zijn leven te spelen, die van Othello in de gelijknamige tragedie van Shakespeare; de Moorse veldheer die door intrigant Jago zo tot jaloezie wordt gedreven dat hij zijn vrouw wurgt.

,,Dit zijn de rollen waarom je aan het toneel bent gegaan, dit zijn de ijkpunten in je carrière'', zegt Kesting thuis in Amsterdam. Het arbeidsethos van de acteur lijkt op dat van Othello: niet zeuren maar doen, kiezen op elkaar en voorwaarts. ,,Mijn Othello is een man met discipline en een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Hij is een viersterrengeneraal en hij hecht erg aan de erecodes.''

Drie jaar geleden nam Kesting ontslag bij Toneelgroep Amsterdam om tv-presentator te worden, onder de vleugels van Paul de Leeuw. Hij genoot al enige bekendheid als taxichauffeur in Taxi (NRCV), nu kreeg hij bij de VARA twee eigen shows op prime time. Beide flopten, al ziet Kesting dat anders: ,,De Hans Kesting Show was geen flop, het was een leuke comedy met sterke acteurs, en alles was goed in beeld gebracht. Als ik iets geflopt vind, dan is het Circus Pavlov. Over wetenschap en amusement moest het gaan. Het resultaat was veel wetenschap en weinig amusement.''

De VARA zette hem aan de kant en Kesting keerde terug bij Toneelgroep Amsterdam. Met Othello maakt hij zijn comeback als acteur.

In de regie van Ivo van Hove dragen Othello en zijn mannen Amerikaanse legerkostuums, ,,modern en mooi van snit.'' Al heeft de vertaling van Hafid Bouazza een ouderwetse bloemrijkheid, toch zou het verhaal zich in het heden kunnen afspelen, in de Iraakse woestijn.

In de meeste opvoeringen is de tragische held zwart, maar die kleur vindt Kesting niet passen: ,,Othello is een Noord-Afrikaan, een Marokkaan misschien wel, en Noord-Afrikanen zijn doorgaans bruin met een zweem van geel. Het bleek heel moeilijk om de kleur juist geschminkt te krijgen.''

De ondertitel van deze Othello luidt: `Kan liefde de wereld redden?' Voor Kesting is dat de kern van het stuk: ,,Desdemona houdt vol dat zij altijd van Othello zal blijven houden, wat hij ook doet. Een prachtige gedachte. Tegelijk laat hun liefde zien dat je nooit wezenlijk één kunt worden, want je bent niet met slangetjes op elkaars hoofd aangesloten, je weet nooit wat de ander werkelijk denkt. De tragedie ligt in elke relatie op de loer.''

Kesting (42) is groot, gespierd en voorzien van een bassende stem. Hij vormt een fysiek contrast met zijn tegenspeler Roeland Fernhout, die tenger is en als Jago een hoge stem heeft. ,,In de andere Othello's die ik gezien heb'', zegt Kesting, ,,is Jago degene die er met het stuk vandoorgaat. In het begin wordt hij meteen neergezet als een intrigant met een masterplan. Onze Jago is een man met een levensfrustratie. Aanvankelijk praat hij zoals je tegenwoordig zoveel mensen hoort praten, zo van: `Er zíjn toch ook te veel donkere mensen in onze wijk, dat mag je toch wel zeggen? Het is wel ons land.' Die toon. Jago voelt zich tekortgedaan, er is altijd iemand die het beter heeft dan hij. Hij wordt door Othello's voorspoed zo geraakt dat hij doorslaat. Maar pas tegen het einde wordt hij `de halve duivel', zoals Othello hem noemt.''

Waarom gelooft Othello Jago's smerige praatjes zo gemakkelijk? Kesting: ,,Omdat het vrienden zijn, broeders in de strijd. Othello vertrouwt zijn vaandrig volkomen. Door het gif van de jaloezie dat Jago hem toedient verliest hij steeds meer van zijn beschaafde buitenkant en keert hij terug naar de woestijnkrijger die hij deep down is.''

Kesting speelde vóór zijn tv-avontuur een aantal gedenkwaardige rollen, bijvoorbeeld in Prometheus en De Cid. Wat maakt iemand tot een goede acteur? ,,Persoonlijkheid, levenservaring; er moet een fundament zijn, noem het pijn. Je moet poëzie hebben. En plezier. En een zekere mate van perversiteit, want braafheid is niet interessant. En bovenal moet je het ambacht onder de knie hebben en eraan blijven schaven. Je kunt niet op inspiratie gaan zitten wachten. Het is ook gewoon keihard werken.''

`Othello' t/m 8 februari in de Stadsschouwburg, Leidseplein, Amsterdam. Tournee t/m 29 maart. Inl (020) 523 7800 of www.toneelgroepamste rdam.nl.