Huis- en A-merk in schijngevecht

Consumenten kopen steeds vaker een huismerkartikel bij hun supermarkt. Het scheelt tientallen procenten. Wat is het verschil tussen de pizza van Konmar en die van dr. Oetker?

Wat is het verschil tussen een liter halfvolle melk van Campina en een pak van het huismerk van Albert Heijn? De prijs. Campina staat in de koeling voor 92 cent, het AH-huismerk kost 65 cent. En het is precies dezelfde melk zegt het zuivelconcern. Campina kan het weten: zij vult die melkpakken van het huismerk van Albert Heijn.

Na jaren in de schaduw te hebben gestaan van topmerken als Douwe Egberts, Pampers en Verkade, stijgt de verkoop van huismerken de laatste maanden sterk. Elke supermarktketen heeft een assortiment van honderden artikelen onder namen als C1000 Selectie, Super, Perfekt of AH Huismerk. Die boodschappen zijn minimaal 10 tot meer dan 40 procent goedkoper dan A-merken. De sombere economie, dalende beurs en lagere koopkracht maken huismerken populair.

Gisteren werd bekend dat het marktaandeel van de goedkoopste supermarkten, Aldi en Lidl, weinig stijgt. Consumenten kijken liever één winkelschap lager, naar de huismerken van hun favoriete supermarkt. Die artikelen zijn vaak goedkoper dan bij Duitse prijsvechters. Bovendien is de kwaliteit van deze huismerken doorgaans gelijk aan die van de dure topmerken. De melk, yoghurt en andere zuivel in de pakken van het AH-huismerk komen allemaal uit de Campinafabriek.

,,Supermarktketens kunnen zich niet permitteren om middelmatige producten te verkopen waarop hun naam staat'', zegt commercieel directeur Louis Peperzak van saus- en margarinebedrijf Remia. Dit bedrijf maakt onder zijn eigen naam fritessaus, margarine en frituurvet, maar ook huismerkproducten voor bijna alle supermarkten. ,,Huismerkproducten zijn niet exact hetzelfde als een A-merk, want je komt er nooit helemaal achter hoe een topmerk als Calvé zijn slasaus heeft gemaakt en wat er precies in zit.'' Doorgaans weet Peperzak na een maand of twee wel hoe een product zo goed mogelijk nagemaakt kan worden. ,,Huismerken verschillen weinig van de echte topmerken. De ene slasaus is iets zoeter, de ander wat zuurder. De derde heeft een scherpere smaak en een andere variant heeft weer een gelere kleur.''

,,We zijn superstreng'', zegt een woordvoerder van C1000. Als het op een na grootste supermarktconcern een nieuw huismerkproduct bedenkt, praat het uitvoerig met producenten over voorwaarden, ingrediënten en smaak. ,,Voordat we beslissen of we er een huismerkartikel van maken, laten we het bij TNO testen door een consumentenpanel. Als het product niet minimaal even goed is, beginnen we er niet aan.'' Je kunt niet veel sjoemelen, zegt Peperzak. ,,In mayonaise zit 70 of 80 procent olie. Als je er minder olie in doet of goedkopere ingrediënten, proeven consumenten dat vrij snel.''

Regelmatig tonen onderzoeken van de Consumentenbond aan dat de kwaliteit van huismerkartikelen niet onderdoet voor die van topmerken. In een test van april vorig jaar bleek de diepvriespizza van Konmar net zo goed als die van Dr. Oetker. [Vervolg HUISMERKEN: pagina 15]

HUISMERKEN

'Melk is melk'

[Vervolg van pagina 13] Op plaats drie van de apriltest 2002 van de Consumentenbond stond de huismerkpizza van Edah boven A-merk Iglo. In juni werd de pindakaas van Albert Heijn en C1000 smakelijker bevonden dan die van Calvé en in augustus stonden Remia en het AH-huismerk op één en twee bij een test van braadboter. Bij een test twee maanden later bleken de papieren luiers van Super De Boer, Edah, C1000 en Albert Heijn een fractie minder goed dan de dubbel zo dure Pampers, maar gelijkwaardig aan A-merken als Huggies en Libero.

In Nederland is een aantal bedrijven dat zich vrijwel helemaal heeft toegelegd op de productie van huismerken. Zoals koekfabriek Hellema in het Friese Halm en Struik Foods in Voorthuizen. Het laatste bedrijf maakt voor vrijwel alle winkelketens soep, blikjes knakworst, kant-en-klaarmaaltijden en sauzen. ,,We hebben onder meer Albert Heijn, C1000 en Laurus als klant voor hun huismerk'', zegt directeur Martin Lor. ,,We maken variaties. Je kunt niet zomaar minder tomaten in een tomatensoep doen. Je kunt het wel anders kruiden of anders verpakken.''

Grote producenten, zoals Unilever, Procter & Gamble en Friesche Vlag maken veel winst op A-producten, die net zo goed zijn als huismerken, maar wel veel duurder. Dat prijsverschil gebruiken ze voor reclame en de ontwikkeling van nieuwe producten. En een deel van die marge is gewoon ook winst, beaamt een woordvoerder van Unilever. Supermarkten richten zich met hun huismerken alleen op goedlopende producten die zijn uitontwikkeld en waar weinig aan te verbeteren valt. Een woordvoerster van supermarkt Albert Heijn: ,,Melk is melk.''