Seoul betaalde voor toenadering noorden

De scheidende Zuid-Koreaanse president Kim Dae-jung is onder vuur komen te liggen omdat zijn regering zo'n 200 miljoen euro aan Noord-Korea zou hebben betaald voor een topontmoeting met de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-il in juni 2000. De Zuid-Koreaanse Rekenkamer maakte gisteren bekend dat het bedrijf Hyundai kort voor de topontmoeting 200 miljoen euro spendeerde aan ,,projecten gerelateerd aan Noord-Korea'', zonder dat het controleorgaan de precieze aard van de activiteiten kan vaststellen. ,,Hyundai heeft ons deze informatie onthouden'', zei een woordvoerder van de Rekenkamer. Hyundai had de miljoenen geleend van een overheidsbank.

Er doen al lang geruchten de ronde dat rond de noord-zuidtop via Hyundai illegaal geld naar Noord-Korea is gevloeid, maar dit is de eerste formele erkenning van onregelmatigheden. ,,Dit bewijst dat de grootste prestatie van deze regering, de noord-zuid top, met geld was gekocht'', aldus een woordvoerder van de oppositie.

President Kim Dae-jung, die eind februari aftreedt, zei dat de bekendmaking van de Rekenkamer niet tot juridische stappen moet leiden. Het is ,,niet gepast'', aldus de president, om het gebruik van de fondsen onderwerp van juridisch onderzoek te maken als het doel ,,inter-Koreaanse samenwerking'' was. De president verklaarde echter niet waarom er dan tot dusver geen openbaarheid is geweest over deze transacties. Een woordvoerder van aankomend president Roh Moo-hyun, partijgenoot van Kim Dae-jung, zei volledige openheid te wensen, ,,zonder politieke overwegingen en ook als het ons schaadt''.

Hyundai is in de loop der jaren onmisbaar gebleken voor het ontspanningsbeleid van Kim Dae-jung tegenover het noorden. De inmiddels overleden stichter van het conglomeraat was afkomstig uit het noorden en deed regelmatig aan liefdadigheid richting het hongerende noorden. Het conglomeraat riep speciaal de dochteronderneming Hyundai Asan in het leven voor projecten in het noorden, zoals de reizen naar het spectaculaire Kumgang-gebergte in Noord-Korea die sinds enkele jaren plaats hebben. Noord-Korea int vorstelijke premies voor elke toerist die de korte bootreis naar het gebergte maakt, terwijl Hyundai Asan verlies maakt op dit project. Sinds een jaar subsidieert de Zuid-Koreaanse overheid zodoende de reizen. Hyundai Asan is ook de motor achter de speciale economische zone die in Noord-Korea moet verschijnen als volgende maand een eerder aangekondigde vaste treinverbinding tussen de Korea's tot stand komt.