Order Britse defensie naar twee bedrijven

Het Britse defensieconcern BAE Systems moet het omstreden contract voor de bouw van twee vliegdekschepen voor de Royal Navy delen met zijn Franse concurrent, Thales, die naar dezelfde order had gedongen.

De Britse minister van Defensie, Geoff Hoon, maakte gisteren in het Lagerhuis bekend dat BAE formeel hoofdaannemer wordt, maar ,,een substantieel deel'' van het werk moet uitbesteden aan Thales. Beide bedrijven hadden gedongen naar de volledige order ter waarde van 2,9 miljard pond (4,6 miljard euro). BAE Systems is nu van plan eenderde van het contract aan Thales over te laten. Thales, voor eenderde eigendom van de Franse staat, gaat vrijwel zeker de elektronica leveren, via zijn Britse dochterbedrijf. Rolls Royce levert de motoren.

Critici zeggen dat het opdelen van de order een ,,travestie'' maakt van het nieuwe regime van open inschrijving voor militaire contracten. Volgens de Conservatieve oppositie is de regering-Blair ,,ondanks al haar stevige taal over concurrentie uitgekomen op een prutserig Derde Weg-compromis''. De open inschrijving is bedoeld om aannemers te dwingen efficiënt te begroten na een reeks uit de hand gelopen projecten en heeft de regering al 100 miljoen pond gekost. Door in de slotfase de concurrenten te dwingen tot samenwerking is dat geld volgens critici ,,grotendeels verspild''. Bovendien zou het project vertraging kunnen oplopen en duurder kunnen uitvallen omdat de totaal verschillende ontwerpen nu `in elkaar geschoven' moeten worden.

De regering gelooft echter dat de gecombineerde order een uitweg biedt uit het dilemma waar ze voor stond: protectionistisch lijken door de order exclusief aan BAE te gunnen, met de kans op nieuwe kostenoverschrijdingen door het voormalige staatsbedrijf, of de indruk wekken de nationale defensie- en scheepsbouwindustrie te ondermijnen door de order aan het Franse Thales te geven. De gedeelde opdracht is mogelijk ook balsem op de verstoorde relatie tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk over de inrichting van de Europese Unie en een oorlog in Irak. Volgende week houden beide landen alsnog hun uitgestelde jaarlijkse politieke en militaire top.

De opdracht betekent volgens de regering dat 10.000 bestaande en nieuwe banen op scheepswerven in Engeland en Schotland zijn verzekerd. Beide concerns hadden eerder gezegd de twee schepen op Britse werven te laten bouwen. BAE ontsloeg juist vorige week ruim duizend man op zijn drie Schotse werven. De vakbonden zetten de regering onder zware druk gezet om voor de vliegdekschepen `Brits te kopen'.

De twee schepen moeten in 2012 en 2015 in dienst komen en zijn met een lengte van 290 meter en een waterverplaatsing van 60.000 ton de grootste die voor de marine zijn gebouwd. Ze vervangen drie vliegdekschepen en moeten de strijdkrachten in staat stellen tot `machtsprojectie overzee'.