KLM doet Buzz over aan Ryanair

Luchtvaartmaatschappij KLM verkoopt de Britse prijsvechter Buzz voor 24 miljoen euro aan de Ierse concurrent Ryanair. KLM blijft alleen nog via Transavia-divisie Basiq Air actief in dit marktsegment.

Dat heeft KLM vanmorgen bekendgemaakt. Gezien de sterk groeiende concurrentie op de markt voor prijsvechters is de kans klein dat Buzz op eigen kracht winstgevend kan worden, aldus KLM in een verklaring. In oktober kondigde KLM nog aan juist fors te willen investeren in Buzz, omdat het bedrijf hoge verwachtingen had van de Britse dochter. Door felle concurrentie tussen prijsvechters en de toetreding van nieuwe spelers, is dat tij intussen gekeerd, aldus KLM.

Buzz vliegt sinds 1999 vanaf Stansted bij Londen op 21 bestemmingen in Duitsland, Spanje en vooral Frankrijk. Stansted is tevens de belangrijkse Britse basis van Ryanair, dat verwacht hierdoor gemakkelijk synergievoordelen te behalen.

Ryanair neemt maar een deel van de vloot van Buzz over. Van de 14 toestellen waar Buzz mee vliegt, zes Boeing 737's en acht BAE 146's, houdt KLM de BAE-toestellen. Ryanair wil die vervangen door efficiëntere Boeings.

Boeing maakte vanmorgen verder bekend dat Ryanair 22 extra 737-700-toestellen heeft besteld, waarmee het aantal vliegtuigen dat Ryanair bij Boeing in bestelling heeft op 125 komt. Ryanair heeft daarnaast een optie op nog eens 125 toestellen.

Volgens KLM brengt de verkoop van Buzz aan Ryanair 30 miljoen euro op, omdat KLM een deel van de toestellen houdt en Ryanair niet alle landingsrechten overneemt. Buzz vliegt bijvoorbeeld tussen Londen en Schiphol, terwijl Ryanair alleen op goedkopere, kleine luchthavens wil vliegen. In Nederland vliegt Ryanair bijvoorbeeld op Eindhoven en binnenkort ook op Maastricht.

Ryanair stelt in een persbericht dat de overname het bedrijf eigenlijk geen 24 maar slechts 5 miljoen euro kost, omdat Buzz op 1 april, als Ryanair de overname hoopt af te ronden, naar verwachting circa 19 miljoen euro in kas zal hebben.

Het is voor het eerst dat Ryanair een overname doet. Tot nu toe creëerde het juist zelf nieuwe, goedkope vliegroutes vanaf kleine luchthavens. Ryanair volgt concurrent Easyjet, dat vorig jaar augustus prijsvechter Go overnam en daarmee andere gegadigden, waaronder KLM, achter zich liet.

KLM blijft actief op de markt voor goedkoper vluchten met Basiq Air, een `brand name' die deel uitmaakt van dochterbedrijf Transavia. Basiqair vliegt deze zomer naar 13 bestemmingen in Zuid-Europa, vanaf Schiphol en Rotterdam Airport.