`Ik ben geen vastgeroeste oma'

De Engelse regisseur Penny Woolcock is met twee films vertegenwoordigd op het International Film Festival Rotterdam. `The Principles of Lust' dingt mee naar een Tiger Award. `Je heil zoeken in opwinding is niet bevredigend.'

The Principles of Lust is een film over een jonge schrijver die op een dag twee mensen ontmoet: een mooie jonge vrouw met een zoontje van vier en een mooie jonge man die een heel wild leven leidt. De film is een van de debuten van Penny Woolcock, die in Rotterdam ook The Death of Klinghoffer presenteert, een verfilming van de opera van John Adams. Woolcock (53) begon tegen haar veertigste met filmen. Ze maakte eerder documentaires en tv-films.

Ik was na het zien van `The Principles of Lust' verbaasd dat u 53 was in plaats van 27.

,,Dat verbaast helaas bijna iedereen. Ja, ik ben oma, maar dat betekent niet dat ik ben vastgeroest. Mijn film gaat over het vinden van de balans tussen de behoefte aan veiligheid en de behoefte aan opwinding. Als je eeuwig thuis blijft zitten verga je van verveling, dan leef je niet. Maar je heil zoeken in opwinding is ook niet bevredigend. Je stompt af.''

Veel van de wilde dingen uit de film, zoals het wedden op illegale bokswedstrijden tussen elfjarige jongetjes, zullen de meeste mensen alleen in de bioscoop zien. Beleven wij nu vooral daar onze wilde kant?

,,Ik geloof dat dit vooral voor de middenklasse geldt. Als je weinig geld hebt, heb je niet zoveel tijd voor voyeurisme.''

De film speelt zich af in Sheffield. Waarom niet in Londen?

,,In zo'n grote stad is het veel makkelijker om van de norm af te wijken. In Soho kun je elk soort grensoverschrijdend gedrag binnen een paar minuten vinden. In Sheffield moet je er moeite voor doen.''

Sheffield is vreselijk lelijk in de film.

,,Voor mij zijn de prestaties van de acteurs het belangrijkste. Daarom hebben we de film met een handheld camera gedraaid en geen kunstlicht gebruikt. Bovendien past het wel bij het verhaal dat de film er documentair uit ziet.''

De stripteasedanseres Hole lijkt het gelukkigste personage.

,,Hole wordt gespeeld door een ervaren stripper uit Londen, Lara Clifton. In het scenario was Hole een slachtoffer. Maar daar was ik niet zo gelukkig mee. Toen ben ik onderzoek gaan doen in stripbars. Het bleek dat strippers zich juist erg machtig voelen. Zij hebben de controle. De mannen in zo'n bar zien er niet geil uit, het lijken eerder konijnen die gevangen zijn in het licht van een koplamp. Het is alsof ze zich vooral verbazen over het feit dat ze zelf uit zo'n lichaam zijn voortgekomen.''

De stripper in de film is volwassen. De boksers zijn kinderen. Mag je die voor je eigen opwinding gebruiken?

,,Natuurlijk is het walgelijk om kinderen tot zulke gevechten te dwingen, maar het is toch fascinerend. Het is moeilijk je er van af te wenden, net zoals iedereen toch kijkt naar een auto-ongeluk. En het heeft iets eerlijks. Misschien kun je het met stierengevechten vergelijken. Er wordt openlijk toegegeven dat er een gevecht is. Onze wereld is veel achterbakser.''

Is er volgens u ontsnapping mogelijk uit het dilemma dat de film schetst?

,,Ik weet het niet. De sleutel is misschien de mogelijkheid van kleine dingen te genieten. Ik kwam laatst in Londen uit de metro, het was ijskoud en opeens begon een dronken zwerver Ol' man river te zingen. Je weet wel, `I'm tired of living and scared of dying'. Alle voorbijgangers bleven staan. Zulke onverwachte dingen, dat zijn de cadeaus die je niet aan je voorbij moet laten gaan.

Heeft u nog een voorbeeld van zo'n cadeau?

,,Een zwarte vogel streek neer op een gele struik.''

The Principles of Lust. 31 jan en 1 febr. op het IFFR. Inl. 010-890 9000