Gezinnen veel vaker naar Lidl en Aldi

De goedkope supermarktketens Aldi en Lidl hebben vorig jaar hun marktaandeel in Nederland verder vergroot. De Duitse winkelketens kwamen vorig jaar uit op een marktaandeel van 10,4 procent, tegen 9,6 procent in 2001.

Vooral Lidl (171 supermarkten) deed het afgelopen jaar veel beter, volgens een onderzoek van adviesbureau GFK. In 2001 was het aandeel van Lidl in de omzet van de Nederlandse supermarkten nog 1,4 procent. Dat percentage steeg vorig jaar sterk naar 2,1. Aldi, met 383 winkels, deed het afgelopen jaar minder goed. Zijn marktaandeel nam toe van 8,2 naar 8,3 procent.

Een van de oorzaken van de stijging van Lidl is de overname van tientallen supermarkten van Laurus (Super De Boer, Edah, Konmar). Een andere reden voor de toenemende omzet van discount-supermarkten is dat consumenten de laatste maanden bij hun aankopen meer kijken naar de hoogte van de prijzen. In het laatste drie maanden van vorig jaar bereikte Lidl een marktaandeel van 2,5 procent.

Een vergelijking met de prijzen van supermarktketens als Albert Heijn en C1000 is moeilijk, omdat Lidl en Aldi geen A-merken als Douwe Egberts, Pampers en Coca Cola verkopen. Deskundigen in de detailhandel schatten het prijsverschil tussen de beide discounters en Albert Heijn, de duurste supermarkt van Nederland, op 15 tot 20 procent.

Het bedrag dat klanten per bezoek vorig jaar besteden is bij Lidl sterker gestegen dan bij Aldi, 8 procent tegen 4 procent. Per bezoek ligt het aankoopbedrag rond 20 euro. Uit het jaarlijkse onderzoek van GFK blijkt ook dat vooral jonge gezinnen met kinderen en 55-plussers boodschappen doen bij Lidl en Aldi. De groep die relatief weinig discounters bezoekt zijn jonger dan 35 jaar en inwoners van de Randstad.

GFK-onderzoeker J. Holla vindt de opmars van de discounters gematigd. ,,Aldi deed het de laatste maanden minder goed. Meer klanten van Aldi wijken uit naar andere supermarkten. Ze zijn minder trouw geworden aan Aldi, blijkt uit ons onderzoek. Om klanten weer terug te winnen, begint Aldi binnenkort waarschijnlijk met de verkoop van vers vlees.''