Galerieselectie

KEES SMITS

In 1979 kreeg Kees Smits (1945) bekendheid met zijn deelname aan de geruchtmakende tentoonstelling Fundamentele schilderkunst in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Nu, een kwart eeuw later, is zijn schilderkunst nog even streng en formeel. Op zijn doeken keren steeds dezelfde motieven terug, zoals pijlen, golven, spiralen, cirkels en opengeklapte kubussen. Maar soms zijn in de abstract-geometrische schilderijen ook figuratieve elementen te ontwaren. Zo laat Smits zich inspireren door het vlakke Hollandse landschap. In zijn recente werk duikt zelfs af en toe een geschematiseerde mensfiguur op.

Schilderijen van Kees Smits. Galerie Slewe, Kerkstraat 105A, Amsterdam. T/m 15 febr, di t/m za 13-18u.

LOUD & CLEAR

Vandaag vindt in Bureau Amsterdam de Nederlandse première plaats van Loud & Clear, een samenwerkingsproject van beeldend kunstenaars, musici/componisten en reclamemakers, Voor Loud & Clear zijn negen trio's gevormd die elk op één dvd een combinatie van beeld en geluid tot stand hebben gebracht. Naast de presentatie in Bureau Amsterdam worden delen van het project vertoond op schermen in de openbare ruimte: bij de ingang aan de Rozenstraat, de Stadsschouwburg Passage, De Balie en de Melkweg. Op de deelnemerslijst staan gerenommeerde namen als Pipilotti Rist, Viktor & Rolf, Hans van Manen, Saatchi & Saatchi, Aernout Mik en Gillian Wearing.

Loud & Clear. Bureau Amsterdam, Rozenstraat 59, Amsterdam. T/m 9 maart, di t/m zo 11-17u.

CAROLEIN SMIT

Na een werkperiode in het Europees Keramisch Centrum in Den Bosch ontdekte lithografe Carolein Smit de mogelijkheden van klei. Ze begon beelden te maken van honden, ratten, skeletten, katten en babies. Het zijn stuk voor stuk lelijke wezens, die juist door hun onvolmaaktheid iets aandoenlijks krijgen. Kenmerkend voor Smits stijl zijn de duizenden gaatjes die ze in de kleihuid prikt voor de beelden geglazuurd en gebakken worden.

Keramische beelden van Carolein Smit. Galerie Albion Putti, Noorderhaven 27/1, Groningen. T/m 22 febr, wo t/m za 13-17u.

ROBBIE CORNELISSEN

Een duizelingwekkende hoeveelheid grijze potloodlijnen vormt de basis voor de tekeningen van Robbie Cornelissen. Vaak bestaan zijn voorstellingen uit architectonische ruimtes - een circustent, een verlaten fabriekshal, een kooi of een tentoonstellingsruimte - waarin eenzame mensen en dieren figureren. Sommige tekeningen zijn zo groot en extreem gedetailleerd dat het lijkt of je de getekende ruimtes zo binnen kunt stappen. De werken maken deel uit van Het Reservaat, een serie waarmee Cornelissen in 1996 startte vanuit de behoefte n zijn gedachten en beelden een plaats te geven en die nu ruim 180 tekeningen van diverse formaten omvat.

Het Reservaat, tekeningen van Robbie Cornelissen. Motive Gallery, Burgwal 2, Haarlem. 1 febr t/m 2 maart, do t/m za 13-17u.

MANU BAEYENS

De Belgische kunstenaar Manu Baeyens (1972) gebruikt in zijn installaties en schilderijen uitsluitend zwart, wit en schakeringen daarvan. Zijn werk wordt wel omschreven als `lyrisch conceptueel'. Met materialen als stof, steenkool en lijnolie creëert hij zijn eigen zwart-witte universum vol wonderlijke wezens, objecten en tekens. Baeyens experimenteert met verschillende lakken en pigmenten, waardoor tegenstellingen tussen glanzende en matte vlakken ontstaan. Ook geluidscollages en geuren vormen een essentieel onderdeel van zijn nieuwe werk.

Installaties en schilderijen van Manu Baeyens. Galerie Liesbeth Lips, Rochussenstraat 81A, Rotterdam. T/m 16 febr, do t/m zo 13-17u.

EN VERDER

Schilderijen van Dagmar Baumann t/m 8 febr in Galerie Van Wijngaarden, Lijnbaansgracht 318, Amsterdam; schilderijen van Iris Kensmil t/m 2 maart in Galerie Ferdinand van Dieten-d'Eendt, Spuistraat 270, Amsterdam; tekeningen van Armando t/m 23 febr in Galerie Rob de Vries, Spaarnwouderstraat 47, Haarlem; foto's van Cleo Campert, Ting Chan en Corine Hörmann t/m 22 febr in Galerie Flatland, Lange Nieuwstraat 7, Utrecht.