Unilever investeert in marktonderzoeker

Unilever Ventures heeft een belang van 40 procent genomen in de Britse marktonderzoeker BrainJuicer. In ruil voor dit belang investeert Unilever Ventures geld en kennis in het bedrijf, zo werd vandaag bekendgemaakt.

Unilever Ventures is een fonds dat durfkapitaal investeert in de ontwikkeling van jonge en veelbelovende bedrijven. Het is een dochterconcern van het Nederlands-Britse voedings- en wasmiddelenconcern Unilever, bekend van merken als Dove zeep, Omo waspoeder, Unox soep en Ola ijsjes. Het fonds is in september vorig jaar opgericht.

BrainJuicer, dat is gevestigd in Londen, is volgens Unilever zo'n veelbelovend bedrijf. Het is sinds januari 2000 actief, met een nieuwe en gepatenteerde techniek voor consumentenonderzoek. BrainJuicer opereert inmiddels in 25 landen en heeft onder andere de Amerikaanse sportkledingfabrikant Nike, drankenfabrikant Allied Domecq en de Franse autoproducent Renault als klant.

De partijen geven geen financiële details over hun samenwerking. Bij de oprichting kreeg Unilever Ventures 40 miljoen euro mee van het moederbedrijf. De investeringen van het fonds liggen per bedrijf tussen de 200.000 en 3 miljoen euro. BrainJuicer is het zevende bedrijf in de portefeuille van Unilever Ventures.

De kracht van het onderzoek van BrainJuicer zou liggen in de interviews met consumenten. Uit die interviews wordt niet alleen duidelijk wat consumenten vinden van bepaalde producten, maar ook waarom ze dat vinden. ,,Dat lijkt eenvoudig, maar is het niet'', zei marktonderzoeker Julius Ladwig van Unilever.

Unilevers totale investering in durfkapitaal bedroeg 170 miljoen euro. Daarvan is 100 miljoen geïnvesteerd in het Langholm Capital Partners Fund dat vorig jaar zijn eerste fonds afrondde.