Reclamebestedingen op tv stijgen tot 717 miljoen euro

Het bedrijfsleven heeft vorig jaar 5 procent meer uitgegeven aan reclame op de Nederlandse televisie-zenders. De nettobestedingen kwamen uit op 717 miljoen euro, een stijging van 34 miljoen euro. In 2001, toen de vele internet- en telecomreclames wegvielen, waren de bestedingen met 43 miljoen euro gedaald.

Dat heeft de Stichting tot Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (Spot) vandaag bekendgemaakt. De organisatie verwacht dit jaar een groei van 3,5 procent.

In Spot zijn de aanbieders van reclamezendtijd Ster (publieke omroep), IP (RTL 4 en RTL 5 en Yorin) en ORN verenigd. Daarnaast nemen deel de tv-zenders SBS, Veronica, Discovery Channel, National Geographic Channel, The Box, MTV Networks en Fox Kids.

De sterkste groei in beeldbuisreclame kwam in 2002 voor rekening van de telefoniebedrijven, producenten van mobiele telefoons en internetaanbieders. Andere sterke groeisectoren waren de banken, de amusementsindustrie (dvd's, films en computerspelletjes), exploitanten van kansspelen, doe-het-zelfzaken, en voedingsproducenten. De drie grootste sectoren waren de autobranche, verzekeringen en de biermarkt.

De lage economische groeiverwachtingen en beurskoersen zetten de communicatiebudgetten van organisaties onder druk. De televisiereclame lijdt daar echter nauwelijks onder. ,,De prognoses zijn positief door de voortgaande verschuiving van reclamebudgetten richting televisie. Adverteerders kiezen minder voor dagbladen en tijdschriften'', zegt Spot-directeur P. van Niekerk. Na de groei van 3,5 procent in dit jaar verwacht Spot in 2004 een toename van 5 procent. ,,Met de Olympische Spelen en het Europees kampioenschap voetbal wordt 2004 een wat gunstiger tv-jaar.'' Grote sportevenementen vinden meestal plaats in de even jaren.

Het vertrouwen van adverteerders gaat gelijk op met de groeiende binding van het kijkerspubliek aan televisie. De kijktijd is gestegen van 166 minuten per dag in 2001 tot 179 minuten in 2002. Televisie vormt bij grote gebeurtenissen het centrale informatiepunt, stelt Van Niekerk. Belangrijke televisiemomenten in 2002 waren onder meer het huwelijk van Willem-Alexander en Máxima, de moord op Pim Fortuyn, de verkiezingen, het WK-voetbal en de begrafenis van prins Claus.