Koopjesjager grijpt nu naar het huismerk

In de economische malaise zoeken consumenten naar koopjes. Consumenten ontdekken huismerken als goedkoop alternatief voor dure merkproducten.

Topmerken als Douwe Egberts, Coca Cola, Unox en Pampers leggen het de laatste maanden vaker af tegen de huismerken van supermarkten. De stagnerende economie en dalende koopkracht dwingen veel consumenten naar de winkelschappen te lopen met de meestal saaie verpakkingen van de huismerk-producten. Die zijn vaak even goed als A-merken, maar een stuk goedkoper.

Deze maand kan de winkelende consument tientallen euro's besparen door gebruik te maken van de forse aanbiedingen die vrijwel alle supermarkten hebben. Een klein deel stapt over naar goedkopere concurrenten als C1000, Dirk van den Broek, Aldi en Lidl. Maar veel klanten ontdekken de laatste maanden bij hun supermarkt het vaak al lang bestaande huismerk.

Alle supermarktketens melden dezer dagen een sterke omzetstijging van huismerken over de laatste maanden. Het omzetaandeel van huismerken binnen supermarkten daalde de afgelopen jaren licht, van 16,3 procent in 1999 naar 15,7 procent in 2001.

Door de toenemende aandacht voor prijzen is daar een einde aan gekomen. De enige keten die een exact getal wil noemen, Plus (200 supermarkten), zegt dat de omzet door een eindspurt vorig jaar liefst 25 procent is gestegen ten opzichte van 2001.

Edah, Super De Boer en Konmar noteren een `significante stijging', beaamt de woordvoerster van moederconcern Laurus. Ze wil uit concurrentieoverwegingen geen nauwkeuriger cijfers geven. Datzelfde geldt voor Albert Heijn en C1000. De verkoop van `AH Huismerk' stijgt matig volgens een woordvoerster, maar die van het tweede huismerk `Euroshopper' ,,neemt enorm toe''. Ook `C1000 Selectie', het huismerk van C1000, laat volgens een woordvoerder een ,,nadrukkelijke stijging'' zien.

Huismerken hebben doorgaans vrijwel dezelfde kwaliteit als A-merken, zeggen de supermarktketens, maar de prijzen ervan liggen in Nederland ruwweg 20 procent lager. `AH Huismerk' is minimaal tien tot 30 procent goedkoper, `Super', het huismerk van Super De Boer en Konmar, is gemiddeld 15 procent goedkoper, net als `Edah'.

Het huismerk `Perfekt' van de Limburgse supermarktketen Jan Linders is rond 30 procent goedkoper dan de topmerken. C1000 spant de kroon met een prijsverschil van gemiddeld 40 procent. Een woordvoerder bezweert dat die producten niet of nauwelijks in kwaliteit verschillen. Uit recente tests van de Consumentenbond worden enkele huismerkartikelen van C1000 aangemerkt als `beste koop'. Dat wil zeggen: goede kwaliteit voor een redelijke prijs.

Euroshopper van Albert Heijn neemt een aparte positie in. De kwaliteit van dit huismerk is volgens kenners niet te vergelijken met producten van bedrijven als Unilever, Procter & Gamble en Verkade. Maar Euroshopper is gemiddeld wel 70 procent goedkoper volgens een woordvoerster.

Door de opmars van de huismerken hebben de meeste supermarktbedrijven plannen om hun assortiment uit te breiden. Albert Heijn kondigde vorige week aan het aantal producten te vergroten met ongeveer 200. Laurus wil elk jaar 200 nieuwe huismerkartikelen introduceren bij zijn ketens Edah, Super De Boer en Konmar. Ook C1000 wil zijn selectie van 400 producten vergroten, maar moederconcern Schuitema kan nog niet zeggen hoeveel.

,,Het zal me niet verbazen als de omzet van huismerken in deze maanden met 20 procent is gestegen,'' schat voorzitter Klaas van den Doel van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel. Hij verwacht dat de verkoop van huismerken sterk doorzet, omdat supermarktketens in de huidige prijzenslag hun klanten willen wijzen op goedkope alternatieven. Veel klanten zullen het huismerk ontdekken als goed en niet duur, meent Van den Doel. ,,Huismerken waren vorig jaar goed voor 17 procent van de supermarktomzet. De kans is groot dat dat over een paar jaar zal zijn gestegen naar 27 procent.''