Chloortrein mag blijven van rechter

Er zijn geen aantoonbaar grote risico's verbonden aan het vervoer van chloor per spoor. Het chemieconcern Akzo Nobel hoeft dan ook niet met onmiddellijke ingang te stoppen met chloortransporten.

Dit heeft de president van de Almelose rechtbank in kort geding bepaald.

De Hilversumse ondernemer B. Vroklage had vorige week in kort geding om stopzetting van de transporten gevraagd. Volgens Vroklage, die op enkele honderden meters afstand van het spoor woont, is door gebrekkig onderhoud van het spoor de kans op een ongeval met een chloortrein de laatste jaren sterk toegenomen.

Vroklage beroept zich hierbij onder meer op uitspraken van directeur Klerk van onderhoudsbedrijf Prorail en voorzitter Van Vollenhove van de Raad voor de Transportveiligheid. Zij maken zich zorgen over de toestand van het spoor en vinden dat er meer geld beschikbaar moet komen voor onderhoud en vernieuwing.

Die uitspraken zijn volgens de Almelose rechtbankpresident M. Verhoeven onvoldoende om te kunnen stellen dat er grote risico's zijn verbonden aan de chloortransporten. ,,Vroklage heeft nagelaten één of meer concrete voorbeelden te geven van wat er dan met dit gebruikte spoor niet in orde of gevaarlijk is.' Bovendien stelt Verhoeven in zijn vonnis dat Akzo Nobel en vervoerder Railion zich aan alle vergunningen en voorschriften houden.

Akzo Nobel vervoert wekelijks 65.000 ton chloor per spoor vanuit fabrieken in Delfzijl en Hengelo naar een van zijn fabrieken in het Botlekgebied bij Rotterdam. Het bedrijf stopt, onder druk van de overheid, per 1 januari 2006 met bijna alle chloortransporten. De komende jaren wordt voor dit doel de chloorfabriek in Hengelo ontmanteld en de productie in Delfzijl en Rotterdam gemoderniseerd. Akzo Nobel krijgt hiervoor een bijdrage van de overheid van 57 miljoen euro.

De bezorgdheid over de chloortreinen is onder meer gebaseerd op een Gronings onderzoek over de gevolgen van het in één keer vrijkomen van de volledige inhoud van een chloorwagon. Dan zouden op het platteland 500 doden en 1.780 gewonden kunnen vallen, en in een stedelijk gebied 5.000 doden en 17.800 gewonden.

Gerectificeerd

Chloortrein

In het artikel Chloortrein mag blijven van rechter (29 januari, pagina 20) staat dat Akzo Nobel wekelijks 65.000 ton chloor vervoert per spoor. Het gaat om 65.000 ton chloor per jaar.