`Schoonmaken is zwaar werk'

Volle prullenbakken vandaag in de treinen. De schoonmakers bij het station in Amsterdam staken om betere arbeidsvoorwaarden. FNV Bondgenoten, de vakbond die de acties organiseert, zegt dat er de komende twee weken nog een tiental acties zullen volgen, onder meer bij Philips.

De schoonmakers zijn vooral boos over de `belabberde' arbeidsvoorwaarden. Ze voelen zich ondergewaardeerd. ,,Daar kan geen STER-campagne iets aan veranderen'', zegt bestuurder Eddy Stam van FNV Bondgenoten. Het gaat bijvoorbeeld om de twee onbetaalde wachtdagen als een werknemer zich ziek meldt. Ook betwist Bondgenoten het recht van werkgevers om, als dat hen uitkomt, het aantal werkuren van een schoonmaker te verminderen.

,,Ze knijpen je af'', zegt treinschoonmaker Joop Swart (48) over de werkgevers. Hij is één van de tachtig actievoerders die gisteren bijeenkwamen in een FNV-gebouw in Amsterdam. Swart vindt zijn salaris van 1.200 tot 1.400 euro bruto per maand niet onredelijk. Ook de in de CAO voorgestelde loonsverhoging van 2,5 procent, vindt hij acceptabel. Wat hem dwarszit, zijn de verhoging van de pensioenspremie en de ,,hemeltergende'' arbeidsvoorwaarden. De werkgevers ,,knabbelen'' volgens hem steeds meer af van de rechten van de werknemer. ,,Allemaal om met elkaar te concurreren. Arbeidskosten zijn de enige post waar ze nog op kunnen bezuinigen.''

Zeventig procent van de schoonmakers in Nederland is allochtoon en spreekt gebrekkig Nederlands. Mustapha Alechka (43) is voorman van een groep die de treinen schoonmaakt als ze zijn aangekomen op het eindpunt. Volgens hem rommelen de werkgevers met roosters, waardoor iemand soms maanden alleen nachtdiensten draait. Het hoge ziekenverzuim los je volgens Alechka niet op door twee onbetaalde wachtdagen. ,,Het is zwaar werk. Ziekmelders zul je altijd houden. Alleen kosten ze de werkgevers dan minder geld.''

De groep actievoerders in Amsterdam maakt deel uit van de ongeveer honderdvijftig treinschoonmakers die de afgelopen week het werk neerlegden in Hengelo, Amsterdam en Utrecht. Het leidde er zelfs toe dat de directeur van vervoersbedrijf Noordned met een paar medewerkers zelf de bezem ter hand nam om zijn eigen treinen schoon te maken. De komende dagen staken ook schoonmakers in andere bedrijfssectoren.

De werkgevers, verenigd in de `ondernemersorganisatie schoonmaak en bedrijfsdiensten', konden vanochtend niet reageren.