Met spookbus 326 naar IJburg

Achttien uur per dag rijdt er een lege bus tussen Amsterdam CS en IJburg. ,,Je gaat me toch niet vertellen dat je wilt meerijden?''

De deuren van bus 326 sluiten meteen als de enige passagier instapt. Het maakt niet uit of hij te laat vertrekt of juist te vroeg, want er wacht toch niemand. Bus 326 zwenkt het busplein af voor Amsterdam Centraal, zoeft langs de Prins Hendrikkade en gaat onder het spoor door naar de Oostelijke Handelskade die langs de IJ-oevers voert. Niemand stapt in. Hij scheurt door de nieuwe Piet Hein-tunnel en over de nieuwe Enneüs Heerma-brug en komt vrolijk aansuizen op de zanderige vlakte van IJburg. Hij rijdt naar het eindpunt, langs halfgebouwde woningen, zandkuilen en bouwketen. Maar geen passagiers.

,,Je gaat me toch niet vertellen dat je wilt meerijden?'' vraagt de nieuwe buschauffeur aan de enige passagier die tegelijk met hem instapt bij het eindpunt op IJburg. Hij vindt het zo bijzonder dat hij vergeet het kaartje te vragen.

Bus 326 is leeg. Al bijna drie maanden. Van 's ochtends zes uur tot kwart voor twaalf 's avonds rijdt hij op en neer van het Centraal Station naar IJburg, de nieuwe woonwijk ten noordoosten van Amsterdam. Tijdens spitsuren stuift bus 326 elke 7,5 minuten leeg voorbij. De rest van de dag zes keer per uur en in de kleine uurtjes vier keer per uur.

Er wonen ongeveer tien gezinnen op het nieuwe land van IJburg. Op zijn vroegst deze zomer komt de stroom nieuwe bewoners op gang. De gemeente rekent in mei 2004 op 1.800 passagiers per dag, oplopend tot 13.000 per dag in 2006. Dan is er, als het goed is, al twee jaar een tramverbinding. Tot mei 2004 rijdt bus 326 dus.

Buslijn 326 is een prestigekwestie. ,,We hadden de IJburg-bewoners beloofd dat er van meet af aan een busverbinding zou zijn'', zegt de woordvoerder van wethouder M. van der Horst (Verkeer). De gemeente kan de pioniers die als eersten in de langverwachte nieuwe woonwijk van Amsterdam gaan wonen, immers niet in de kou laten staan. Maar pioniers zijn er nog niet in groten getale. De eerste duizend woningen op IJburg zouden in november 2002 worden opgeleverd, maar dat werden er vijf. Pas in mei 2004 staan de eerste 1.000 huizen er. De betrokken bouwbedrijven zijn de afgelopen twee jaar langzamer gaan bouwen omdat ze de woningen op IJburg die ze daarná zullen bouwen, nog lang niet hebben verkocht op papier. Door de onzekere economische vooruitzichten melden zich voorlopig minder mensen dan verwacht voor een huis op IJburg.

En de kosten voor een lege bus? ,,Dat is niet erg, want het geld komt uit een speciaal fonds voor aanloopkosten van nieuwe buslijnen'', zegt de woordvoerder. Maar geld is toch geld? Jawel, zegt de woordvoerder. Om die reden gaat de wethouder van Verkeer nu vragen aan wethouder H. Maij (die toezicht houdt op het gemeentelijk vervoerbedrijf GVB) of bus 326 wat minder vaak kan rijden, in een kleiner voertuig en misschien via een andere route. Zodat de chauffeurs in het rooster van achttien uur per dag nog eens een passagier tegenkomen.

    • Frederiek Weeda