Weer prijsdaling supermarkt

Vier supermarktketens hebben opnieuw hun prijzen verlaagd. Naast C1000 zijn dat Super De Boer, Konmar en Plus. De verlaging van ongeveer 1,5 procent volgt op de actie van marktleider Albert Heijn, die sinds vorige week honderden artikelen goedkoper aanbiedt.

C1000, met 476 winkels de nummer twee van Nederland, heeft vanochtend honderd artikelen met 5 à 10 procent in prijs verlaagd. De gemiddelde klant van C1000 is daarmee ongeveer 1,5 procent goedkoper uit. Dat is hetzelfde percentage waarmee Albert Heijn vorige week zijn prijzen volgens kenners verlaagde.

,,We kunnen de actie van Albert Heijn niet negeren,'' aldus de woordvoerder van moederbedrijf Schuitema. ,,C1000 is ongeveer 10 procent goedkoper dan Albert Heijn. Die prijsafstand willen we koste wat kost handhaven.'' Daarnaast loopt sinds begin januari een actie waarbij elke week 19 artikelen voor de helft van de prijs te koop zijn.

Ook Super De Boer (379 winkels) en Konmar (136 filialen) hebben in fases de afgelopen dagen de prijzen van 300 artikelen verlaagd. De gemiddelde prijsverlaging is 1 à 2 procent, zegt een woordvoerster van moederconcern Laurus.

Plus, met 200 winkels de zevende supermarktketen van Nederland, heeft om dezelfde reden de prijzen van 100 artikelen verlaagd. Ook hier rekent de klant gemiddeld 1 à 2 procent minder af bij de kassa, zegt commercieel directeur J. de Korte. ,,We willen ten koste van heel veel de afstand met Albert Heijn en C1000 handhaven.'' Plus is ongeveer 4 procent duurder dan C1000 en 4 procent goedkoper dan Albert Heijn.