Nu gratis: heel Albert Heijn

Opmerkelijk nieuws: Albert Heijn heeft deze week voor het eerst in bijna twee decennia zijn prijzen verlaagd. Nog opmerkelijker: Albert Heijn is gratis! In overdrachtelijke zin dan. Dat komt zo:

De aandelenkoers van Ahold is flink gedaald. Vandaag een jaar geleden deed een aandeel Ahold nog 29,70 euro. Gisteren daalde Ahold even naar 11,06 euro. Het concern kampt met een gebrek aan vertrouwen van beleggers, zeker na de winstwaarschuwing van eind vorig jaar. Nog gisteren waardeerde Standard & Poor's, een beoordelaar van bedrijfskredieten, Ahold af van bbb+ tot bbb. Nog twee stapjes naar beneden en Ahold is voor veel grote beleggers niet meer investment grade: zij mogen of willen dan niet meer in Ahold stappen.

De totale waarde van Ahold op de beurs is door de vallende aandelenkoers gedaald tot een kleine elf miljard euro. Dat lijkt veel, maar is weinig. Want wie alle onderdelen van Ahold apart op waarde zou schatten, komt veel hoger uit.

Ahold is groot geworden door zijn Amerikaanse overnames, die nu zo'n tweederde van de operationele winst en de omzet van het concern voor hun rekening nemen. Zakenbank Credit Suisse First Boston berekent dat alle aparte delen van Ahold (hoofdzakelijk de Amerikaanse winkelketens, de Amerikaanse voedingsservice en de Europese winkelketens), verminderd met de nettoschulden van het Aholdconcern, op dit moment zo'n 18 miljard euro waard zijn.

De beurswaarde valt, met 11 miljard euro, zeven miljard euro lager uit. Daaruit valt af te leiden dat, wie Ahold nu in zijn geheel op de beurs zou kopen, er het Europese deel gratis bijkrijgt. En dat Europese deel bestaat grotendeels uit het Nederlandse bedrijf van Ahold. Albert Heijn is, zo bezien, gratis.

Drie halen, twee betalen dus. Ahold heeft, wat ze in Londen noemen, een break up value. Een slimme tycoon koopt de hele tent, verkoopt de delen afzonderlijk, en int het verschil.

Zo eenvoudig ligt het niet. Het beursklimaat is ook andere retailers niet erg welgezind. Hoewel de felle overnamestrijd om de Britse keten Safeway op dit moment anders doet vermoeden, is er op dit moment niet veel koopkracht in de markt voor het doen van grote overnames. Daarvoor zit iedereen te krap bij kas, en in aandelen worden beleggers nu liever niet betaald.

Dat geeft Ahold de tijd om te tonen dat het zijn winst `organisch' kan laten groeien nu zijn eigen Amerikaanse overnamemachine is vastgelopen. Dat is wat beleggers willen zien. En als dat niet lukt, en het aandeel zich niet herstelt? Dan kán er een slimmerik op het idee komen.

    • Maarten Schinkel