Klaas drijft op zijn charme

In zijn eerste theatersolo maakte Klaas van der Eerden twee jaar geleden aanstekelijk cabaret over hoe het was om in de jaren negentig op te groeien – toen alles mocht, en er nog maar één manier bestond om je ouders op de kast te jagen: door te zeggen dat je gelovig was geworden. Dat was een energiek debuut, met verrassende geluidseffecten, een grappig stukje dwarsfluit, een olijk rap-nummer en een zot liedje, dat hij improviseerde op basis van een praatje met de zaal.

In zijn tweede programma brengt Klaas van der Eerden allerlei geluidseffecten, een stukje dwarsfluit, twee rap-nummers en een liedje, dat hij improviseert op basis van een praatje met de zaal. Verder geeft hij uit de losse hand een paar ironische observaties over zijn Amsterdamse woonwijk Bos en Lommer ten beste, speelt een geschreeuwd gesprekje in een discotheek en voorspelt alvast, met bijbehorende blasé-toon, hoe hij na afloop door zijn fans zal worden aangesproken.

Het is alsof Klaas – zijn achternaam laat hij meestal weg – in dat eerste programma al zo veel van zichzelf liet zien, dat hij er nu nog niet veel aan te voegen heeft. De snelheid die Extreem! kenmerkte, ontbreekt in Mix. Hij draait voortdurend loze rondjes zonder echt iets te berde te brengen. En intussen werpt hij geregeld flirterige blikken naar de zaal, want zijn charme brengt hem een heel eind. Het publiek, dat gisteravond overwegend culturele jongerenpaspoorten op zak leek te hebben, draagt hem dan ook op handen.

Maar zijn ontwapenend bedoelde branie kan niet verhullen dat het resultaat een nogal niksige voorstelling is.

Voorstelling: Mix, door Klaas van der Eerden. Regie: Onno Innemee. Gezien: 24/1 in de Stadshal, Amersfoort. Tournee t/m 17/5. Inl. (030) 2313416, www.klaas.tv

    • Henk van Gelder